Farmors flicka… eller Barbro, a fairytale?

Farmors flicka… ja, det var jag det, men vem var Barbro?

Har hon funnits på riktigt… eller är hon en fairytale, en kvinna som enbart existerat i min fantasi?
Jag kan inte svara på det… men sant är att hennes namn inte finns nämnt en endaste gång i kyrkböckerna från Mjällby sn, Blekinge. Kyrkböckerna börjar 1723… så rent teoretiskt finns hon inte, men ändå säger min magkänsla att hon en gång levde och bodde i Hosaby, var gift och dessutom mor till minst tre barn.

Maken – om det nu verkligen är som i min fantasi – hette Jeppe Andersson, och var bonde på Hosaby 11 (= 50)…

Samma Jeppe Andersson med hustru Kersta Nilsdotter… som begåvades med fem barn mellan 1723 och 1735. I tur och ordning döpta till Nils 1723, Hans 1726, BARBRO 1729, Anna 1730 och Karna 1735.

Jeppes dottern Barbro var den första flickan som fick detta namn i Mjällby sn… men namnet blev aldrig någon hit.

Endast tre töser till har döptes till det genom århundranden i socknen.
Dessa tre var döttrar till Elna Jeppsdotter, Anna Jeppsdotter och Anders Jeppsson… och födda mellan 1734 och 1741. 

Med vägledning av Anders, Elna och Annas ålder vid deras frånfälle, bör Anders vara född 1712, Elna 1714 och (H)Anna 1719…. vilket gör att Jeppes hustru Kerstin, född 1696 sannolikt icke är mor till dessa tre syskon. Visst, rent fysiskt är det möjligt… men inget av hennes fem barn födda mellan 1723 och 1735 förde namnet Barbro vidare.

——————————-

Å så förflyttar vi oss raskt trehundra år framåt i tiden till kvinnan på bilden, min farmor…

farmor4

Farmor Ester… som gärna berättade om sin tid i Sycamore, Illinois dit hon reste 1912 och bodde i ungefär fem år. Gifte sig sedan i Mjällby sn 1923 med sin nästkusin Algot, och tillsammans fick de tre söner… vilka alla är avlidna, och utan att föra farfars Y-kromosom vidare. Farfar? Ja, han hade bara systrar… så det finns ingen nära kandidat att ens göra ett ff DNA-test på heller (men jag har beställt ett ff… om uti fall att).

Vad är kopplingen mellan henne och ”fairytale” Barbro då? Om hon nu verkligen existerar, vill säga… men JAG är övertygad om det.

farmor3

Jo, Barbro och Jeppe Andersson är Esters FM MF morföräldrar… dessutom blev Jeppe Andersson och hustru Kersta föräldrar till Hans Jeppsson född 1726. Hans Jeppsson är farmors FF FF F.

Med andra ord finns Jeppe Andersson två gånger bland Esters förfäder… dessutom är han farfar Algots MF FF FF (tillsammans med Barbro), och MM MF F föräldrar till ovan nämnde Hans.

Resultatet av detta blir ju att min pappa – eftersom farmor och farfar var nästkusiner -hade Jeppe Andersson på inte mindre än fyra ställe… så i slutänden är det kanske inte så konstigt att jag är farmors flicka även när det gäller resultatet av mitt ff test. För så är det… av de DNA träffar jag lyckats lösa har merparten hamnat hos Jeppe Anderson och Barbro / Kersta i Hosaby.

Det är uppenbarligen mest deras gener jag fått… samtidigt som jag fått så lite från mormors föräldrar att det inte ger utslag.

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Blogg, DNA-forskning, Genealogi, Sölvesborg..., Släktforskning, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

