Big 8…

… är ytterligare ett begrepp (att lägga på minnet) som jag blivit varse inom Dna forskningen. Goggel here I come… men där hittade jag inte ett ord om Big 8. Om inte goggel vet, vem vet då?
Då blir det genast mycket knepigt, för ”de” vet ju allt… typ! Åtminstone är jag bortskämd med att tro att det ska vara så…

En ”Big 8” betyder att man har lyckats få fram DNA från både far- och morföräldrar… på alla fäderne- och mödernelinjer. Hm, det tål att fundera på…

För att få veta…

1) … farfars faderslinje behöver jag hitta en brorson (eller hans son) till min farfar
2) … farfars:s moderslinje behöver jag även hitta en systerdotter (eller hennes dotter)

3) … farmors faderslinje behöver jag hitta en brorson (eller hans son) till farmor
4) … farmors moderslinje behöver jag även hitta en systerdotter (eller hennes dotter)

5) … morfars faderslinje behöver jag hitta en brorson (eller hans son) till morfar
6) … morfars moderslinje behöver jag även hitta en systerdotter (eller hennes dotter)

7) … mormors faderslinje behöver jag hitta en brorson (eller hans son) till mormor
8) … mormors moderslinje  behöver jag även hitta en systerdotter (eller hennes dotter)

♪♫•*¨*•.¸¸A new day in summer wonder land¸¸.•*¨*•♫ϗ

Tja, hål i börsen lär det ju blir det OM man skulle lyckas med detta – men sådant svider över -…  men värre blir det att lösa det rent praktisk.

Farfar Algots f. 1899 föräldrar hette Per Olsson 1848-1929 och Elsa Jeppsdotter 1853-1899 i Lörby, Mjällby sn, Blekinge.
Farfar hade bara systrar, så punkt 1 är körd direkt… och förmodligen punkt 2 också.
Två av hans systrar fick barn… en dotter var. Den ena dog tjugo år gammal och ogift… den andra dog för ungefär fem år sedan, vilket även hennes enda dotter gjorde (som givetvis bara har söner).

Farmor Esters f. 1894 föräldrar hette Elias Olsson 1854-1933 och Elsa Olsdotter 1860-1903 i Hosaby, Mjällby sn, Blekinge.
Farmor hade tre bröder som fick barn, så brorsöner och döttrar finns  / har funnits… och tillika fyra systrar som fick barn av båda könen.
Punkt fyra är klar… eller nästan iallafall. Farmors syster Nanny har en dotterdotters dotter som är testad (min närmsta träff på family finder).

Morfar Otto Williams f. 1900 föräldrar hette Sven Nilsson och Pella Karlsdotter från Djupekås, Mjällby sn, Blekinge. Morfar hade både systrar och bröder som fick barn… får grunna vidare på om där finns systerdöttrar och brorsöner dock. Tror inte att det är omöjligt att lösa 🙂 ..

Mormor Elins f.1907 föräldrar hette Bengt Håkansson och Hilda Olsdotter ifrån Ysane, Ysane sn, Blekinge. Här är nog förutsättningarna för att hitta systerdöttrar och brorsöner… eller åtminstone barn till dessa störst!

mormorHilda och Bengt… eller ”Haila Benten”.

Bengt tillhör Haila släkten (ursprungligen från Jämshög sn, Blekinge) på fädenet och Listersläkten (Mjällby sn, Blekinge) på mödenet. Jag vet att det finns testade personer som är ättlingar till hans nästkusiner, typ… men jag får inga träffar på dem.

Bengt och Hilda är morföräldrar till kvinnan nedan… i full färd med att testa sig 🙂

dna m

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, DNA-forskning, Genealogi, Sölvesborg..., Släktforskning, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

