Bitterfittan spekulerar…

… om knäproblem i allmänhet och mina i synnerhet.

Den 18 augusti fick ortopeden i Karlshamn tummarna ur och skrev in i min journal att jag varit hos den den 18 maj. Då berättade de att mina kvarvarande bekymmer berodde på att de satt in en för liten protes, och att effekten av det blir att jag INTE kan träna detta knä bra (nä, det ska gudarna veta att jag inte har lyckats med)…

Jag talade om för dem att jag – med mycket kort varsel – redan varit i Lund, och att jag skulle dit igen… varvid de undrade om jag inte kunde berätta vad Lund kommit fram till när jag varit där.

Jag svarade lite svävande på det, ville ju inte lägga Lunds ord i Karlshamns mun, för hur blev det då med den sk. sekund opinionen?

Därför inväntade jag att skicka Lunds utlåtande vidare till dem tills de hade skrivit in i min journal att jag faktiskt varit där den 18 maj… men där står inget om att protesen skulle vara för liten, utan de beklagar att knät av någon obegriplig orsak blivit som det blev.

———————–

… men jag skickade INTE med Lunds första bedömning från den 4 maj. Dvs där de skriver vilket det mest iögonfallande ”felet” var… som Karlshamn missat totalt, åtminstone har de inte sagt något om det.

Enligt Karlshamn har mina knäproblem gått från korrekt protes, taskig knäskål, lös benbit, underliggande sjukdom… till en för liten protes, mellan den 26 januari och den 18 maj 2016.
Detta har man försökt avhjälpas med en knäortos… vilket jag inte trodde skulle fungera (men ingen hade varit gladare än jag OM det hade gjort det)
https://gunvorpersson1.wordpress.com/2016/03/24/orsak-och-verkan/

———————–

Det första Lund ville veta den 4 maj var förstås vad som gjorts tidigare, om det gjorts någon lateral release eller liknande. Svaret är nej… enda åtgärden är försöket med ortosen (som fick killen på ortopedverkstan att svära rakt ut när han såg mitt ben, och utbrista att detta var ett fall för ortopeden och inte för honom).

Enda resultatet av ortosen var smärta och blåmärken…

Aktuellt
Besväras av grav instabilitet i detta knä sedan några år tillbaka. Har fått ortos som fungerar nattetid men inte tillräckligt för att gå. Har frestat högerknät så mycket att hon fick en patellarseneruptur där, som opererades och höger knä fungerar hyggligt nu. 2015-10-08 opererades hon med en RHK och pat säger att hon redan från början kände att det var något fel med knät, där hon hade svårt att sträcka och saknade 45° och när hon hade benet så, så pekade det kanske 25° i valgus, om man sedan passivt rätade ut benet, blev det helt rakt och hon kan hålla det extenderat. Har inte speciellt ont i knät men upplever det mycket obehagligt att hon inte har kontroll. Hon kan hålla benet sträckt men så fort hon slappnar av och kommer i kanske 25-30° flexion, tappar hon kraften. Detta gör att hon nästan inte kan gå, utan sitter mest i rullstol.
Lokalstatus
I status noterar man just detta och det som är slående är att hon har en dålig vastus lateralis, knäskålen vandrar medialt. Känns mycket tunn och som en rupturerad kapsel i hela lateralsidan och man undrar om det är gjort någon lateral release eller liknande. Kan aktivt sträcka så att det är 45° cirka sträckdefekt, sen får man passivt hjälpa till och då rätar benet ut sig från ungefär 30° valgus till helt rakt och hon kan hålla det rakt. När hon sedan släpper och kommer tillbaka till 30°, tappar hon fullständigt kraften. I sträckt läge är hon helt stabil i sidled. I semiflekterat läge, som sagt, valgus ut mot 30° men stabil sagittalt.

Det som händer när jag böjer benet, och kommer till ca 30 grader är att ”något” ramlar ner inuti protesen!
Effekten av det blir att jag med omedelbar verkan tappar underbenet… som faller fritt och dessutom drar iväg i 30 grader valgus (dvs blir väldigt kobent, och detta – tillsammans med en sträckdefekt på ca 40 grader – gör att benet blir så krokigt att jag inte kan belasta det). 

knäbloggbild

Lund trodde dock inte att mina problem berodde på en för liten protes…
… utan var helt eniga med Karlshamn om att detta är övervägande mjukdelsproblematik, men där protesen och knät uppvisar ett mycket märkligt mekaniskt mönster.

I genomlysning kunde de se att femur roterar kraftigt vid flektion och patella luxerar. Man konstaterar också att det är en kopplad protes – som inte bör kunna valgiseras – utan det hela beror på rotation…

————— 8 oktober 2015 ————-

Jag var ryggbedövad under operationer, men inte drogad på något annat sätt… och minns att operatören bad mig att säga till framtida sjukgymnaster att inte forcera böj träning av knäet, alternativt sätta en låst ortos på benet. Jag valde ortosen…

Anledningen till det var att jag måste vara rädd om detta knä, FÖR DET GÅR INTE ATT OPERERA FLER GÅNGER!

Jag minns oxå att hen berättade att de gjort så ”knät” kunde rotera i protesen… och frågar ni mig så är just detta sannolikt själva bekymret och orsaken till knäet och protesens mycket märkliga mekaniska mönster 😦 .

Frågan blir då givetvis OM det går att göra så att protesen inte kan rotera i ”knäet” längre…

 

 

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Knä..., Knäplastik, Reumatism, Sölvesborg..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

