Dagakuten stänger den 8 september…

… och en ny akutavdelning – som kan ta emot ambulanser och patienter dygnet runt – ska nu öppna på Blekingesjukhuset i Karlshamn. Den är en sammanslagning av dagakuten och övervakningsavdelningen, ÖVA…. enligt BLT.

Frågor på det?

Ja, massor. Det minsta man kan begära inför denna omläggning är väl att man får ett flygblad i brevlådan IDAG med närmre information om hur man ska göra – som väst blekingen – den dagen man blir sjuk… för då är det så dags!blt1Insändare i BLT den 5 augusti…

Man kan inte komma direkt till akutavdelningen, utan först måste man bli undersökas av vårdpersonal i en bedömningsbil eller i en ambulans. (personligen kan jag tycka att detta – dvs bedömningsbilar – borde testkörts minst en månad innan stängningen av akuten, men så verkar inte skett… en bekant ringde 1177 – för tredje persons räkning – för ungefär en månad sedan för att få råd om vad som var rätt för en sjuk person. Svaret hon fick var att de aldrig hört talas om några bedömningsbilar, och inte visste vad det var… och kunde därför inte skicka någon sådan).

Man kan givetvis – precis som tidigare – remitteras till akutavdelningen från vårdcentralen…

Där ser jag ett stort problem! Min vårdcentral ska – enligt uppgifter hos 1177 – ha telefontid 08.00- 17.00 måndag till fredag… men några uppgifter om deras öppettider hittar jag inte.
De få gånger jag ringt dit efter klockan 10.00 på förmiddagen, är där en telefonsvarare som meddelar mig att alla telefontider är slut för dagen. Återkom i morgon!

Kör man då dit på vinst och förlust blir man skickad på porten… med uppmaningen att man måste ringa först :/

——————————

Har ni tex informerat 1177 om att dessa bedömningsbilar finns? Att jag som boende i detta område inte fått någon information är en sak, men de var lyckligt ovetande om det för ungefär en månad sedan…

Enda informationen som jag – och sannolikt övriga kommun invånare fått – är de ofta motsägande uppgiften som stått i dagspressen. Alla har inte ens tillgång till dagstidningar, vilken information har de fått…

—————————–

Vem ska utföra den avancerade sjukvården i hemmet som man kunnat läsa om tidningen? Hoppas ni har personal för detta, för jag betvivlar att det hinns med av den befintliga hemtjänsten. De går redan på knäna, och i flera kommuner har de dessutom överstigit årets budget för flera månader sedan…

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Blogg, Sölvesborg..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Dagakuten stänger den 8 september…

  1. Gunvor Persson skriver:

    Den 17 september kom flygbladet jag efterlyste…
    … men de sk bedömningsbilarna är inte nämnda överhuvudtaget.

    Första hands valet – om man inte kan bota sig själv med hjälp av 1177 rådgivning – är att vända sig till vårdcentralen, dvs ringa dit måndag-fredag 08:00 – 17:00.

    Gilla

Kommentera

