DNA-träffar… pappa

Efter ett tag – ganska snart, för att vara ärlig – insåg jag att jag måste organisera mina DNA-träffar på något sätt, för annars lär jag tappa bort mig totalt.
Känns förövrigt som jag redan gått vilse… och ingen GPS* i världen kan göra något åt det.

För att bringa lite klarhet – kanske – över var mina 415 träffar har sitt ursprung, har mamma ställt upp med sitt DNA. Min tanke med att låta testa henne är att kunna dela mina träffa i två högar… dvs, de som är släkt med mamma, och de som inte är det.
Om det fungerar i praktiken återstår att se 😉 …

Några har jag dock redan kunnat placera på pappas respektive mammas sida med hjälp av eget och andras uppladdade släktträd på FTDNA 🙂 …

————- Pappas fars sida ———–

Initialerna S M-B genererar en ganska dålig träff (39cM / 9 X-match), men ändå är släktskapet förvånadsvärt nära… genom Anders Olsson och Inga Svensdotter barn Hanna och Per på Mjällby 35, Mjällby socken.

fb1

fb1
Min FF FM föräldrar (men något X blir det inte)

——————————-

Som nummer tre på träfflistan (113 cM/  36) finns en tjej med initialerna Maria M… och vi har flera gemensamma anor.

fb1

fb1
Min FF FF FF föräldrar (genom barnen Per & Hans)…

Min allra mesta farfar hette Per Larsson, och var han kommer från vet jag inte… men sant är att hans hustru hette Lusse Jönsdotter, och att hon var född i Norje, Ysane socken i Blekinge.
Trots att jag vet att bröllopet brukar hållas i brudens födelsesocken, så hittar jag inte deras vigsel ändå… men hursomhelst så bodde paret i Norje, och där är deras äldsta barn Kersta, Bengta, Lars och Olwe födda (1743-1750)… medan Bengt, Hans, Gertrud och Per (1752-1759) är födda på Lörby 20 – i grannsocknen Mjällby -, dit familjen flyttade runt 1751…

Lörby 20 hade två brukare vid denna tiden – Per Larsson och Nils Jönsson – och den ‎26 oktober 1764 gav de sig ut på sjön för att ta upp sina ålhummor… något de säkert gjort hundratals gånger tidigare, men det som skulle bli lite extra gott på matbordet blev i stället deras död… då 2ne män Per Larsson och Nils Jönsson af Lörby drunknade, då de woro uti på en liten ekstock för at upthaga sina ålhommor, och af en stark storm med häftig siögång blefwo liusa dagen öfernämda kastade snart …

De båda änkorna drev dock gårdarna vidare, och Lusses gård övertogs så småningom av en Jöns Persson. Hm, lite förvånande… för jag trodde att den äldste sonen (min ana) skulle tagit över, men nej; han flyttade till en annan gård vid sitt giftermål.

Men den där Jöns, ja han fortsatte att dyka upp… bland annat som dopvittne när Pers och Lusses barnbarn döptes.

Magkänslan sa mig att även Jöns tillhörde samma syskon kull, men någon födelsenotis för honom lyckades jag aldrig hitta – varken då eller nu – … inte förrän jag hittade mantalslängderna över Mjällby sn.
Visserligen ger dessa längder inga närmre uppgift om när någon är född, men det duger nästan lika bra för att kunna se att en Jöns tillhörde Per & Lusses barnaskaran.

fb1
Min FF FM FM föräldrar (barnen Elna & Nilla)…
Sven och Bengta bodde på Lörby 19, Mjällby sn.

… dessutom har vi två koppling till på pappas mors sida 🙂 ..

fb1
Min FM MF F föräldrar (genom barnen Per & Elna)…
Nils och Gertrud bodde Hörby.

fb1
Min FM MM föräldrar (genom Pernilla & Berta)…
Ola och Elna som bodde i Hosaby…

———————————

Initialerna är G M (R) (52 cM / 21, X-Match)… och jag har flera kopplingar.

fb1

fb1
… och det är min FF FF FM föräldrar som är skyldiga 🙂 .

Dessutom är vi släkt via Jeppe och Kerstin i Hosaby.

fb1
Jeppe & Kerstin är min min FF MF FF Fs föräldrar… och min FM FF FF Fs föräldrar (via deras barn Hans och Anna).

——————————

Allting är inte – som synes – svart eller vitt när man släktforskar! Pappas far och mor är nästkusiner… som har sitt ursprung i ett dubbelbröllop den 1 april 1850 i Mjällby socken.
Då vigdes bröderna Ola och Jeppe Nilsson från Hosaby 46… med systrarna Elsa och Inga Hindriksdotter från Lörby 8. Resultatet av dessa vigslar blev att brudparen tog över varsin gård…

Detta dubbelbröllop har dessutom gett mig en rejäl anförlust på pappas sida…

—————————–

 

Ovanstående G M (R) är ”In Common With” amerikanska S O…fb1

och vår gemensamma ana är min FF MM MF M föräldrar… eller min FM FM MF M föräldrar (X-match!).

fb1
Jeppe Andersson (1683-1736) bodde i Hosaby och var gift minst två gånger… dels med den mystiska Barbro och med Kerstin Nilsdotter.

Jeppe och Barbro finns tack vare anförlusten två gånger bland pappas anor… och det samma gör även Jeppe och Kerstin.

————————–

Även initialerna K H S finns på både pappas fars och mors sida…

fb1

fb2
Min FF MF F föräldrar, tillika FM FF F föräldrar… men X-matchen finns inte där.

———————————-

———– Pappas mors sida ———–

Överst på min träfflistan, och med initialerna M C A finns en tjej som jag aldrig hört talas om. Ända är vi nästkusiner, typ…

fb1

fb1
Gemensam ana är min FM föräldrar (barnen Ester & Nanny)…

Om Elias vet jag ganska mycket eftersom en shopinbag hittades på farfar och farmors vind våren 2016. Den visade sig innehålla – förutom muslortar – gamla gulnande dokument, tex köpehandlingar, undertagskontrakt och testamenten… samtliga från farmors föräldrahem Hosaby 46, varav de äldsta är ungefär två hundra år gamla.

hosaby
Detta foto är sannolikt taget i Hosaby 1924… vilket är året då Elias Olsson fyllde 70 år. Dessvärre vet jag inte med säkerhet vilka personer är, men Elias sitter på främre raden som nummer tre från vänster.

gunvor1200dpijusteradelias1Till vänster om honom sitter hans dotter Ester (min farmor) med äldste sonen Erik f. 1923 i knäet, och som nummer tre på översta raden står hennes make Algot Persson (min farfar).

Jag gissar att även fler av hans döttrar, barnbarn och svärsöner är med på bilden… tex tycker jag att mannen som står på Algots sida påminner om Hartwig Johansson på Lörby 1, och gift med Elias dotter Adele.

Fortsättning lär följa 🙂 ….

*GPS står inte för någon teknisk grunka i varken min mobil eller i bilen, utan för Gunvor Persson Sölvesborg 😉 …

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Blogg, DNA-forskning, Genealogi, Sölvesborg..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till DNA-träffar… pappa

  1. Maj-Britt Sundin skriver:

    GPS var super!

    Gilla

  2. Solsi skriver:

    Om jag kunde begripa hur du kan hålla ordning på allt men framför vilket tålamod du måste ha.

    Gilla

Kommentera

