DNA-träffar… mamma

Efter ett tag – ganska snart, för att vara ärlig – insåg jag att jag måste organisera mina DNA-träffar på något sätt, för annars lär jag tappa bort mig totalt.
Känns förövrigt som jag redan gått vilse… och ingen GPS* i världen kan göra något åt det.

För att bringa lite klarhet – kanske – över var mina 424 träffar har sitt ursprung, har mamma ställt upp med sitt DNA. Min tanke med att låta testa henne är att kunna dela mina träffa i två högar… dvs, de som är släkt med mamma, och de som inte är det.
Om det fungerar i praktiken återstår att se, men hennes test har fått batch 693 och beräknas vara klart mellan den 5 och 19 oktober 2016 😉 …

Några har jag dock redan kunnat placera på pappas respektive mammas sida med hjälp av eget och andras uppladdade släktträd på FTDNA🙂 …

————- Mammas fars sida ———–

x

Som nummer två på min träfflista återfanns initialerna KP. ”Återfanns”… av den enkla anledning att vi sprunget på varandra emellanåt på anbyta-träffar. Senast vi träffades var på Listersläktens årsmöte för si så där 5-8 år sedan 🙂 …

Gemensamma anor är Per Persson Ysberg och Elsa Jönsdotter i Ysane.

Elsa var en knepig dam att knäcka…
… eftersom hon i Ysanes husförhörslängder står som född den 28 december 1805… men i verkligheten är hon född den 10 juli 1803 i grannsocknen Mjällby.

Jag har inte sett Elsa stå med den födelsedagen i vuxen ålder, endast i födelseboken. Det ”närmsta” man kommer den felaktiga datumen i födelseboken är att den 2 december 1805, då föddes hennes lillasyster Berta… som dog av koppor i september året där på.

Hur vi gjorde för att komma fram till detta? Jo, genom att vända och vrida på gudmödrar och dopvittnen till Per Ysberg och Elsas nio barn.

fb1
Min MF MF föräldrar

 

———– Mammas mors sida ———–

Här förväntade jag mig både en och två säkra träffar (MT och SB), eftersom jag vet att det finns testade personer vars anor går i hop med mina fyra-fem generationer bakåt… men ack vad jag bedrog mig!

Ska man tro DNAt, så är vi inte det minsta släkt… även om vi är det på pappret, vilket onekligen – det förnekar jag inte! – väckte tvivel inom mig huruvida jag faktisk hittat rätt förfäder i kyrkböckerna, och i förlängningen givetvis även frågan: -Vem är jag?

Morssidan ska ju vara den säkraste sidan att forska på – har jag hört -… och så verkar jag inte vara släkt med den.

Tillika är jag uppfödd med vetskapen om att jag ÄR en ”Hajle”, som dessutom tillhörde Listersläkten…

————————

Mannen på bilden är mammas morfar (min MM F) ”Hajla Benten”… född i Ysane sn, Blekinge i mars 1876. Hans ”riktiga” namn var Bengt Håkansson, och han var nummer åtta i Håkan Svensson och Sissa Nilsdotters stora barna skara i Ysane…

haj

Denne man, som på fädernet är en Hajle och på mödernet är linjeavlad – typ! – på Listersläkten bodde i Ysane och är min MM F.
Det sistnämnda – dvs Listersläkten – har inte alltid känts helt bra att berätta om, eftersom EN av alla de saker den släkten är känd för är inavel (efter rasbiologen Herman Lundborgs kartläggning)… vilket är DET gemene man fortfarande vet, och allt som oftast kan komma med motfrågan: -Åh, så du är inavlad då?

Ingen jättekul fråga att få precis… bara så där, men nu verkar det ju som jag kan svara nej på den i alla fall. Jag verkar ha haft tumme med Fru Fortunas slumpgenerator när det gäller ev linjeavlade ”gen-bitar” från Listersläkten.

Hrrm, knepigt det här… säger jag bara.
Det kanske inte är så konstigt – med facit i hand – att jag kände mig som ”farmors flicka” när jag var liten… när slumpen verkar gjort mig mer släkt med henne än med mormor.

——————————

Initialerna är  ES…och vi har Blantingsson i Jämshög och Håkan Olsson i Vånga socken gemensamt.

fb1

fb2
Min MM FF FM M föräldrar… som bodde i Boa, Jämshög.

fb1
Min MM FF FF FF föräldrar… som var födda 1650 och 1660 och bodde i Vånga socken. Detta par är föräldrar till Hejle Håkansson, så de får väl räknas som stamfäder till ”Hajlarna” 🙂 …

———————————–

x1

MR är initialerna… och där dyker Listersläkten upp som först, med en träff på Knut ”Mjällby Kung” Persson him self.

Knut Persson var inte bara far, han var också bonde, nämndeman, riksdagsman, författare och byggherre… och låg bland annat bakom byggandet av Mjällbys nya kyrka och ett nytt tingshus i Norje, Ysane socken.
Denne driftige man fick – precis som dagen politiker – så småningom många ovänner i sin hemsocken – Mjällby – … och han valde på sin ålders höst att flytta därifrån. Flyttlasset gick till Ramlösa i Helsingborg, där han oxå dog och är begravd.

Hans minne lär däremot aldrig dö och försvinna i Sölvesborgs kommun – som Mjällby ingår i idag – med omnejd, om inte annat så lär Listersläktens förening se till det 🙂 …

… för en sak som Herman Lundborg missade var det faktum att de förutom att vara inavlade även var pionjärer, och tex emigrerade till USA redan på 1850-talet, likaså finns det en gren i Australien.

Initialerna GS visade sig vara mor till ovan nämnda MR 🙂 …

fb1

x1
Min MM FM MM FÖRÄLDRAR… via barnen Bengta och Inga.

 

Initialerna BRE…

fb1

Gemensam ana är Jon och Botil (via sönerna Ola och Sven)… vars barnbarns barns gifte sig med en Vilhelminabo, och på den vägen är det. BRE föräldrar kommer från Y län.

fb2
Min MM MF FM F föräldrar… som bodde i Ysane socken. Jon är född där, och Botil är bördig från Jämshög.

——————————–

A G N f. S är initialerna… dessutom en X-match.

fb1

fb1
Min MM MM FM föräldrar, och yes… det blev en X-match!

Fortsättning lär följa🙂 ….

*GPS står inte för någon teknisk grunka i varken min mobil eller i bilen, utan för Gunvor Persson Sölvesborg😉 …

✿.•*¨`*•. ☆ .•*¨`*•. .•*¨`*•✿ ✿.•*¨`*•. ☆ .•*¨`*•. .•*¨`*•✿ ✿.•*¨`*•. ☆ .•*¨`*•. .•*¨`*•✿

—– resultat av mamma Elvis DNA-test—–

… och här kommer fortsättningen 🙂 !

Mammas test blev klart flera veckor före utsatt tid… och förutom att jag fick röda gummor framför 115 av mina 430 träffar,  – vilket ju var ett av syften med att testa henne -, så dök de båda personerna som JAG var så säker på att få träff på upp BLAND HENNES TRÄFFAR. 

Jag har fått 3,382 centimorgans – längsta block 267 – av henne. Givetvis oxå X-Match… så jag är bevisligen hennes dotter, och därmed givetvis oxå släkt med hennes träffar 🙂 .

Initialerna SB har flera kopplingar till mamma… och mig!

fb1

fb1
Min MM MM MF föräldrar…

De bodde i Hörby, Mjällby sn, och här är kopplingen mellan min MAMMA och SB. Dock gick inte tillräckligt av deras gener vidare från MAMMA till mig, och därför fick jag ingen träff på SB för min del (som jag ju var så övertygad om att jag skulle få).

JAG delar även småsnuttar från följande personer i SB s träd… så små, att de inte heller gav utslag i MITT test.

fb1
Min FF FF FM F föräldrar… som bodde i Hörby, Mjällby socken.

Bengt drunknade vid Tunören den 25 september 1744 – tillsammans med ytterligare sju personer, varav endast tre återfanns-… Bengt tillhörde inte dem.
Fem barn i åldern 11 – 1 år blev faderslösa…

fb1
Min FF FF MM M föräldrar… som bodde i Mörrums socken.

—————————-

Initialerna MT… och det är här ”Hajlarna” ska dyka upp… och oxå gör 🙂 .

fb1

fb1

Min MM FF föräldrar… tillika farföräldrar till ”Haila-Benten” ovan. Ett hyfsat nära släktskap med andra ord, men ändå fjuttiga siffror…

Sven är född i Boa 45, Jämshögs socken och Kersta kommer från Gammalstorp 31, Gammalstorps sn. Kring 1834 köper de Ysane 34 av Jöns Håkansson… som är styvson till Svens bror Håkan Hejlesson.

Fortsättning lär följa…

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, DNA-forskning, Genealogi, Sölvesborg..., Släktforskning, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

