Blådårar har alltid tur…

Jag bor i Sölvesborg… på en gata som går parallellt med gamla E22 – och bokskogen -, så det är väl bara Ryssbergs tomten som bor längre norr ut.
Det är ingen genomfarts gata – eftersom där inte finns någon avfart upp till E22 -… så egentligen är det bara VI som bor här som har anledning att köra på den (posten och sopbilen också, förstås), men trots det kör här en hel del trafik.

???????????????????????????????Foto är taget utanför mitt… pilen som hänger ut på vänster sida står i min trädgård.

En lugn gata med andra ord, där det cyklas, hoppas hage, åks rolleblade och skateboard… och spelas bandy av både barn och vuxna mellan varven.

Visst, många har fått rundade hörnor på sina parkerade bilar på gatan genom åren… och jag tror ingen har erkänt dessa skador (vad jag vet). Inte kul för de drabbade förstås, men det är ändå småskit mot vad som hände – och kunde hänt –  fredagen den 23 september klockan 17.27… och som kunde slutat med katastrof för grannfamiljen där tre personer precis lekt ute på gatan.

Blådårar har alltid tur…

Nu blev det ”bara” materiella skador, och det var min trädgårdsmur, trappa och postlåda som fick ta smällen…

Vanligtvis brukar jag ha TVÅ grannbilar parkerade utanför min tomt (jo, jag har fått lappar av brevbäraren mer än en gång på grund av dessa bilar), men fredagen den 23 september stod där inga bilar alls… eftersom ägarna jobbade.

Blådårar har alltid tur…

Klockan 16.59 lägger mamman i grannfastigheten ut en blänkare till sin make på facebook: Hon och barnen är utelåsta… och det regnar!
Första tanken var att svara på det – även om vi egentligen inte känner varandra – … och be dem komma in till mig, men jag lät bli… just för att vi inte känner varandra.

En halvtimme senare händer det som jag fortfarande har svårt att förstå hur det kunde ske…

17.27 den 23 september 2016 skrev jag följande kommentar på facebook… efter att ha hört ett kort ljud av skrikande däck och en kompakt duns.
Det lät som när man kör på en älg, och DET var vad jag trodde hade hänt uppe på gamla E22… tätt följt av ljuden från en bil som rivstartade iväg.

Något verkar dock inte riktigt stämma med min teori… för jag hörde hur trafiken flöt på lugnt däruppe.

fb1

Eftersom jag inte är kapabel att ta mig ut på egen hand – om det inte brinner, typ -, så bad jag grannarna fotografera ”eländet” och skicka till mig… vilket oxå skedde, så håll till goda: Nu blir det foto tagna av mina grannar, min syster och mig…

        murmag                          murmagg
… en kort stund efter blådårens framfart med en svart SAAB 😦 . 

Fast här tog turen på sätt och vis slut för blådåren, för ska man smita från en olycksplats bör man se till att inte köra ifrån nummerplåten. Moha ha ha ha 😀 …

Skylten såg jag sedan till att få hand om, om att utifall någon skulle få för sig att försöka flytta bilen under natten… för den kom väl bara ca 50 meter innan den övergavs.

mur12

murlotMuren dagen efter kvällen före… och ja, jag fick reklam i brevlådan!!!

img_9658-2Bilen dagen efter… helt klart har någon försökt flytta den 😦 .

img_9651-2Den högra ”grindstolpen” är knäck och ligger utanför ingången…

img_9653I rabatten skymtar toppkonen till den ena ”grindstolpen”…

... den andra ligger på gatan!mur6

img_9652
Lär inte bli helt enkelt att laga detta!

Muren är där för att hålla trädgården på plats, eftersom den ligger ca 30-40 cm högre än gatan… så risken är att jorden rasar ut och drar häcken med sig 😦 …

Fortsättning lär följa…

Det här inlägget postades i Allmänt, Blådåren..., Blekinge, Blogg, Sölvesborg..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

