HUR MAN GÖR EN POLISANMÄLAN…

”Gör en polisanmälan så snart du kan. En tidig anmälan gör det lättare att hitta tekniska bevis och förhöra vittnen…”

Jag anmälde INTE blådåren på fredagskvällen – eftersom en granne sa att en annan granne redan gjort det -… men efter en sömnlös natt var DET det första jag gjorde på lördagsmorgonen, efter att ha gogglat mig fram till HUR MAN GÖR EN POLISANMÄLAN  (har liksom aldrig behövt göra det tidigare, och har därför noll kunskap om ”sådant”)…

”Ring 114 14 eller besök en polisstation… men man kan även anmäl brott via internet.”

… och eftersom jag ju redan satt vid datorn, tyckte jag det sista alternativet lät bäst, men si det gick inte.

”Tjänsten internetanmälan är INTE anpassad för händelser som inträffat i trafiken, parkeringsskador, våldsbrott, hot eller andra bedrägeribrott.”

Så det blev till att ringa 114 14 och berätta vad som hänt – eftersom det handlar om ett trafikbrott -, och VAR det hänt. När hen fick veta att min kvaddade mur befann sig i Sölvesborg, fick jag rådet att uppsöka stationen på måndag eller ringa efter klockan elva på onsdag 😦 .

”Gör en polisanmälan så snart du kan. En tidig anmälan gör det lättare att hitta tekniska bevis och förhöra vittnen…”

murlotSkit oxå! Med andra ord gick det inte att anmäla ”blådårens” framfart förrän tidigast efter två dygn pga att muren fanns i Sölvesborg 😦 .

Men, innan jag hann reta upp mig allt för mycket och tänka alltför många elaka tankar om blådårar i allmänheten och 114 14 i synnerhet så bankade det på dörren.
Nu berodde det sannolikt INTE på någon tankeöverföring av de elaka tankarna, men tro det eller ej; den som bankade – och ringde – på dörren var polisen…

Jag känner väl inte helt för att låsa upp ytterdörren med fjärröppnaren när jag INTE vet vem som bankar på min dörr, det erkänner jag… och definitivt inte före hemtjänsten varit här – eftersom jag då är tämligen lättklädd -. men nu såg jag ju uniformen genom köksfönstret.

För övrigt hade jag ju SAABens nummerskylt på kökssoffan – och den ville de säkert ha -… dessutom antog jag att de säkert sett lättklädda damer förut, även om jag snarare är att betrakta mer som en halvgammal kärring – typ!  än en dam 😉 .

Sen då?
Ja, jag fick uppge namn och nummer, dessutom vad jag sett… vilket inte var mycket, jag hade ju bara hört att något blivit påkört.
Då kunde jag inte heller säga korrekt klockslag, utan uppskattade att det hände mellan 17.00-17.30 ungefär. Nu vet jag att klockan var 17.27…

Jag berättade oxå varför nummerplåten låg i mitt kök… vilket de tycket var bra tänkt 🙂 .

Sista frågan var om jag ville veta vad som hände med anmälan. Dum fråga!
Givetvis vill jag veta vad som kommer att hända. Det finns två alternativ: De griper den som körde, och då kan jag komma att bli förhör… eller så hittar de inte vem som körde SAABen. Då läggs ärendet ner och blir enbart ett försäkringsfall….

Fortsättning lär följa…

Det här inlägget postades i Allmänt, Blådåren..., Blekinge, Sölvesborg..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

