Försäkringsbolag är inte lätta att tas med…

Sista frågan från polisen var om jag ville veta vad som hände med anmälan.
Dum fråga! Givetvis vill jag veta vad som kommer att hända.

Det finns två alternativ, fick jag veta: De griper den som körde, och då kan jag komma att bli förhörd… eller så hittar de inte vem som körde SAABen. Då läggs ärendet ner och blir enbart ett försäkringsfall…

img_9658-2

Därför anmälde jag skadan till mitt försäkringsbolag också – samtidigt som jag betalade in årets premien på 3644.00 kronor på hus o hem försäkringen – till Länsförsäkringar (har ingen anledning att hemlighålla vilket bolag det är jag har). Inte för att det är den som ska stå för skadan, utan mest för att få reda på hur jag ska göra…

———- den 26 september 2016 ———–

Hej, Vi har tagit emot er skadeanmälan.
Då det har varit ett fordon inblandat ska det gå på bilens försäkring, eftersom ni inte vet registreringsnumret ska anmälan göras till trafikförsäkringsföreningen.
I länken nedan kan ni göra anmälan till dem. https://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/

Klicka på: ett ökänt fordon var inblandat, min egendom blev skadad, ni kan därefter hitta skadeanmälan på höger sida.

”-Jag vet reg numret… hen tappade skylten. Förövrigt kom inte bilen mer än ett femtiotal meter, och ska ha körts av en man…”

Hej igen, Tack för informationen.Då ska anmälan göras till det försäkringsbolag som bilen är försäkrad i.
Ha det bra!Med vänlig hälsning … …

”-Och det är?”

Hej igen,
På grund av sekretess får vi ej uppge var den är försäkrad.

Har ni haft kontakt med föraren är det lättast att ta det med honom/henne och därefter anmäla till försäkringsbolaget.

Handlar det om en smitning ska ni istället göra en polisanmälan.
Hör gärna av er om ni har några ytterligare frågor eller funderingar.

Med vänlig hälsning … …

”-Det är en smitning, och det är polisanmält. De var här i lördags morse och fick reg.skylten….”

Hej igen.
Okej, vad bra!

Då är processen igång, antingen kommer polisen att kontakta bilens försäkringsbolag alternativt om ni hör med polisen så ni kan få informationen från dem och själva göra en anmälan.

Med vänlig hälsning … …

”-Vem tar ansvar om någon bryter ett ben eller kör i stenarna som hamnat på gatan?”

Hej igen,
Sådana händelser är inget jag jobbar med och kan därmed ej besvara er fråga.
Det är en juridisk fråga som ni isåfall bör ställa till en jurist, vi kan tyvärr inte hjälpa er med det.
Önskar er en bra dag!
Med vänlig hälsning … …

Detta tänkte jag inte ens svara på, men kunde inte låta bli att skicka ytterligare en bild… och önska Fröken André: -Trevlig dag till dig oxå…

mur5

Denna mejl konversation – en fråga i taget – mellan mig och försäkringsbolaget skedde den 26 september 2016…

Jag har i min enfald alltid trott att mitt försäkringsbolag åtminstone skulle vara på min sida – även om nu muren råkar befinna sig i Sölvesborg -… när det inte är jag som orsakat skadan, men ack vad jag bedrog mig 😦 .

Fortsättning följer…

Det här inlägget postades i Allmänt, Blådåren..., Blekinge, Sölvesborg..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Försäkringsbolag är inte lätta att tas med…

  1. Suttecity skriver:

    Säger bara att Länsförsäkringar har en heeeel del att önska. Men då vi inte gav oss utan tog en sväng via ARN så – banne mig fick vi hjälp.

    Liked by 1 person

Kommentera

