Tolkbehov: Nej…

Jepp, så stod det på pappren jag fick från polisen… efter anmälan som jag gjorde den 24 september efter blådårens framfart hemma på min gata i stan.

Har aldrig funderat närmare över vad en målsägare (däremot målsman!) är för något, men nu vet jag… det är vad jag blir gentemot blådåren, eftersom jag äger muren som DU mejade ner och och dessutom gjorde ditt bästa att smita från.

”Hoppas du fick huvudvärk från hell 👹!”

Nu är jag inte ensam målägare, utan det är även bostadsföreningen Boken… vars gräsmatta du sprätte i när ni försökte flytta bilen under natten till lördagen.

mur11

Förutom information om bilen (reg.nummer mm mm) så står där en massa som jag definitivt behövt en tolk för att förstå.

”Målsägande är tillfrågad och vill bli underrättad om beslut enligt 13a § FUK om: Att åklagaren under vissa förutsättningar kan föra talan om skadeståndsanspråk i anledning av brott, upplysning har i förekommande fall även lämnats om de regler som gäller för handläggning av sådana anspråk. 
Reglerna om stödperson i 20 kap. 15§ och 23 kap. 10§ rättegångsbalken. Möjligheterna att få allmän rättshjälp och rådgivning enligt rättshjälpslagen (1996-1619) .
Vilka myndigheter, organisationer och andra som kan lämna stöd och hjälp.”

Fattar absolut noll… fick jag information om allt det under de minuterna polisen var här och hämtade skylten?

”Brotten det handlar om är vårdslöshet i trafiken (kod 3101) och smitning (kod 3006) vid trafikolycka…på Skogsvägen i Sölvesborg. Där en okänd gärningsman genom att framföra KHN 875 orsakat trafikolycka genom att köra in i en stenmur och sedan lämnat olycksplatsen utan att ta kontakt med målägande.”

HÄNDELSE
Mellan 17.00-17.30 – 17.27 för att vara petig – 23/9 2016 körde PB KHN 875 rakt in i en stenmur på Skogsvägen. En kraftig smäll hördes och vittnen såg då en manligt förare i hatt lämna platsen i PB. PB lämnades sedan längre ner på Skogsvägen på en gräsmatta.

”Ett rykte säger att DU bor på en liten tvärgata ca 300 meter från min adress!”

SKADOR
2-3 meter krossad stenmur hos målsägandes bostad och trasig brevlåda. En sönderkörd gräsmatta längre ner på gatan där PB stod parkerad…

img_9665-3

ÖVRIGT
Ersättningsanspråk preciseras senare. Se anmälan 5000-K1180832-16

Nu behöver jag definitivt en tolk 😦 …

Femte bladet innehåller följande obegripliga information:

Lämnade uppgifter databehandlas. Syftet med databehandlingen är att effektivisera utredning av brott / händelse. Upptäcker uppgiftslämnaren felaktigheter i lämnade uppgifter äger denne rätt att påkalla rättelse av polismyndigheten.

Uppgifter om handläggande polismyndighet och enhet, handläggare, brottsrubricering, brottsplats samt vidhängande kodifiering kan förändras av polismyndigheten.

**** GÄLLER EJ SOM LEGITIMATION ****

Fortsättning lär följa…

Det här inlägget postades i Allmänt, Blådåren..., Blekinge, Sölvesborg..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

