Till trafik-försäkrings-föreningen…

… kan man anmäla en egendomsskada – och få ersättning, minus en självrisk på drygt 2200 kronor – orsakat av ett OKÄNT FORDON.

fb1

Det var till dem Länsförsäkringar – MITT försäkringsbolag – tyckte att jag skulle anmäla skadan som ett KÄNT fordon orsakat, genom att INTE svara på min fråga när jag undrade om jag skulle ljuga då, eftersom bilen är KÄND…

”Att observera! Uppge noga all bevisning. Egendomsskada – utanför motorfordon – ersätts endast om det kan bevisas att skadan orsakats av okänt trafikförsäkringspliktigt motorfordon. Polisanmälan skall alltid göras. Kopia av denna bör bifogas eller uppgift om polisens diarienummer.

OBS! Enligt trafikskadelagen gäller för sakskada genom okänt motorfordon, som inträffat från 1994-01-01, att från ersättningen skall avräknas en självrisk som är 5% av basbeloppet för skadeåret.”

Tydligare än så kan det knappast bli, jag kan inte anmäla blådårens framfart med ett KÄNT fordon dit… vilket oxå polisen bekräftat för mig. 

Det är fordonet försäkring som ska stå för detta, vilket enligt polisanmälan är Folksam… så jag ringde till dem i går – och talade om reg. numret – och fick prata med en handläggare där. Även hon sa att detta ska anmälas till trafikförsäkringsförening eftersom föraren är okänd…

fb1

… det är ju bara det att lyder jag deras råd lär jag säkert göra något brottsligt.

—————-here we go again—————

Sååå… jag ringde Folksam i dag igen. Efter att ha väntat mig igenom en lång telefonkö… så blev jag bortkopplad när det äntligen var min tur! Men skam den som ger sig…. jag ringde upp igen, och nu var det bara en framför mig. Talade om vad det gällde och blev kopplad till byggnads… och en ny  kö med 23 framför mig.

Väl där blev jag upplyst om att det är MITT försäkringsbolag – dvs länsförsäkringar – som ska stå för min skadade egendom och inte de. Protesterade vilt! Varför ska mitt försäkringsbolag betala för något som en bil försäkrad hos er – folksam – orsakat?

Har du kontakta bilägaren? Nej, hur ska jag kunna det? Mitt försäkringsbolag kunde inte ens tala om var bilen var försäkrad pga sekretessen, men det stod gudbevars i polisanmälan 😦 …

… och så blev jag kopplad till fordon, och en ny kö. Suck, detta gick inte på en kafferast precis. 

På fordon tog en tjej emot samtalet… och jag fick dra hela historien om fordonet – dvs den svarta SAABn igen  – som meja ner en mur hos mig.
Att jag inte trodde det skulle löna sig för mig att prata med ägaren / föraren – som gjort sig sig skyldig till både vårdslöshet i trafiken och smitning… varvid hon bad mig vänta för att prata med en kollega.

Där och då – medans det spelades musik i luren – var jag helt övertygad om att detta skulle sluta med att jag skulle bli tvungen att ta ett banklån för att kunna få muren hel igen 😦 …

Men… hon kom tillbaka med en cod bestående av 14 tecken och en mejladress. Till den adressen ska firman som kostnadsberäknat skadorna sedan skicka in sitt kostnadsförslag + foto.

Hon påpekade dock att vi inte fick börja laga på muren förrän de godkänt det… så än är inte detta klart.

Fortsättning lär följa…

PS: Tycker det var fult av både Länsförsäkringar – mitt försäkringsbolag – och Folksam att be mig anmäla det hela till trafikförsäkringsföreningen, när fordonet har varit känt hela tiden (eftersom reg.skylten låg kvar på gatan).

Det här inlägget postades i Allmänt, Blådåren..., Blekinge, Blogg, Sölvesborg..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

