Skåneblod?

När jag botaniserar bland mina DNA-kusiners träd… så är det väldigt många som har sina tidigaste anor i Skåne, bla från Örkened socken.
Om den socknen visste jag inte ett dugg, men som väl är visste goggel desto mer (även om jag har lärt mig att man INTE ska tro på allt som står där!).

Det är bara att konstatera att socknen – och stora delar av Skåne – onekligen har en spännande och mycket blodig historia… som slagfält mellan Sverige och Danmark.
Var det inte danskarna som förstörde, brände och slog ihjäl skåningarna (så att inget av värde skulle tillfalla Sverige) så var det svenskarna som brände och dödade dem i stället…

Örkened bildades i slutet av 1500-talet genom en utbrytning ur Glimåkra socken. Socknen bestod mest av kuperad skogsbygd med sjön Immeln i söder och urskog i norr… och ingick i det område som kung Christian V 1658 förlorade i ett krig mot Sverige, vilket innebar att han förlorade norra delarna av sitt Danmark, dvs Skåne – där Örkened ligger -, Blekinge och Halland till sin ärkerivalen Sverige.

————- Skånska kriget 1675-1679————-

… men Christian V hade inga planer på att låta Sverige behålla en tredjedel av hans Danmark… så den 1 september 1675 förklarade han åter igen Sverige krig för att ta tillbaka det förlorade landområdet, och den 29 juni året därpå invaderade han Skåne med 15 000 man. Helsingborg intogs den 3 juli, åtta dagar senare föll Landskrona… och i augusti var det Kristianstads tur.

I oktober 1676 marscherade den svenska armén in i Skåne med 8000 tusen man… och den 4 december möttes de i en åtta timmar lång strid strax norr om Lund.
Trots att danskarna hade överlägset störst antalet trupper förlorade de, och slaget kom att gå till historien som det blodigaste i Skandinaviens historia hittills… för vid slutet av dagen låg över 8000 döda soldater på slagfältet (5000 danskar och 3000 svenskar). 

img_9705-2Genom denna täta skogbevuxna terräng – svårgenomträngligt för främlingar och icke infödda – transporterade Sverige förnödenheter till sina soldater under kriget mot Danmark under 1675-79…

————- friskyttar och snapphanar ———— 

I dessa trakter uppehöll sig även friskyttar i danske kungens tjänst och snapphanar (de senare hade förmodligen kallats för terrorister i dag), vilka gjorde livet surt för de svenska trupper som vistades där…

Örkeneds bönder och befolkningen ansågs av den svenske kungen som svenskfientliga i största allmänhet, och de blev misstänka för att beskydda snapphanarna och friskyttarna, speciellt sedan den svenske kungen gett en order som innebar godtyckliga avrättningar av byborna… vilket i slutänden innebar att deras liv stod på spel, vare sig de var för eller emot den svenske kungen.

Karl XI hade nämligen tidigare deklarerat  att för varje SVENSK soldat som dödades på vägarna i Osby och Örkeneds socken skulle byborna böta 1000 daler (ca 1,5 miljoner kronor i dagens penningvärde), dessutom skulle var tredje man hängas… vare sig bönderna varit inblandade eller ej.

Trots de fortsatta övergreppen på lokalbefolkningen – eller kanske just därför -, avtog inte motståndet, och det slutade med att den svenske kungen Karl XI att den 19 april 1678 gav order om att bränna ner hela Örkeneds socken.

Ordern innebar kort och gott dessutom att alla män som kunde hantera ett gevär skulle avrättas… endast kvinnor och barn tilläts fortsätta leva. Gårdarna skulle plundras på allt av värde, inklusive boskap och sedan brännas ner.

————- Löjtnant Nils Skytte ————-

En av de som skulle genomföra orden var den unge löjtnant Nils Skytte (1656-1721). Det ovanliga med honom var att han skrev dagbok… en dagbok som dessutom har bevarats, och där står följande att läsa:

  • 20 april: Fördelte vi oss på tre partier. Överstelöjtnanten gick till Broby, capitain Bratt till Ousby och cap. Cruus stod stilla i Broby.
  • 21 april: Stodo vi stilla.
  • 22 april: Ryckte vi upp på alla 3 orter tillika att efter order uppbrenna hela Örken socken, hvilka order också lyda att ihjälslå allt mankön emellan 15 och 60 år, och uppbrende jag med mina utcommenderade efter min specification näml. Kärraboda, Röfvatorp, Smålatorp, Månstorp, 2 möllor och ett hus, därtill en gammal bonde caputerades och lågo vi om natten i Lönsboda.
  • 23 april: Åter efter specification uppbrende jag med mitt parti Grefveboda, Södra och Norra Hajhult, Trölsatorp, Tjufön, Rumpebo, Kjettebo, Ullshult, Torshult, Hanshult och blev på 2 gårdar när hele Örken avbrend och lågo vi om natten i Lönsboda.
  • 24 april: Till Östraby i Oppmanna och 26 april till Kvarteren i Wiby.

Enligt Nils Skytte brändes alla gårdar utom två ner i socknen… senare forskningar har dock visat att det var fyra gårdar som klarade sig. Nils nämner ej heller några dödsoffer, vilket KAN berodde på att byborna hade blivit förvarnade och hunnit fly till skogs, där de bosatte sig tills de säkert kunde återvända och återuppbygga sina gårdar…

… fast återvände ALLA verkligen till Örkened? Tillåt mig tvivla på den punkten när jag ser resultatet av mitt family finder DNA test.
Jag har till 95% mina anor på Listerlandet i Blekinge… trodde jag, men ändå har jag MÅNGA DNA-kusiner med rötterna i Skåne, bland annat i Örkened men även i andra socknar*. Förklara det för mig, den som kan… för jag hittar inte de gemensamma anorna.

————————————————————–

*Östra Broby, Osby, Madesjö, Ljungby, Vallby, Smedstorp, Kvidinge, Uppåkra, Hammarlunda,Tirup, Glimåkra, Köpinge, Träne, Skepparslöv, Huaröd, Östra Sallerup, Svensköp, Linderöd, Vä, Östraby, Fränninge, Ivö, Ivetofta, Djurröd, Örtofta, Öved, Örkened… är också socknar i Skåne som många av mina DNA-kusiner har sina rötter i, ”problemet” är bara att jag inte har några kända anor där (förutom någon enstaka i Ivetofta, Tullstorp, Näsum och Vånga).

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, DNA-forskning, Genealogi, Släktforskning, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Skåneblod?

  1. Gunsan skriver:

    Ja, visst har jag rötter i Skåne och i Blekinge. Näsum, Nosaby, Raus, Jämshög för att nämna några orter. Hört talas om Båtsman Mattis Lobergsson Sax? Det är min farfars mormors farfar.

    Gilla

  2. Fru Månsson skriver:

    Roligt, en stor del av min mors släkt är från Örkened och det är mest kring denna socken jag bedrivit min släktforskning 🙂

    Liked by 1 person

  3. Gunvor Persson skriver:

    Hej. Nä… Jag har inte träffat på någon båtsman som heter Sax, men däremot Loberg 🙂 .

    Det knepiga är ju att jag INTE har några kända anor från dessa trakter, förutom ett par från Jämshög, Näsum och Ivetofta…

    Fick en ny ganska nära DNA-kusin häromdagen med ett jättefint träd med åtta-tio generationer bakåt… Örkened, Osby och Glimåkra för hela slanten. Någon gång kanske jag kommer att förstå hur det hänger ihop…

    Gilla

Kommentera

