Telefon lurerier…

Morr! Fick ett samtal som inleddes med att en man på dålig svenska ville tacka mig för att jag hade haft fast telefon sedan länge och varit en trogen kund. Nu ville de tacka mig för det genom att sänka minutkostnaden och uppkopplingsavgiften till 0 kronor… 

… dessutom med en resa för två till Paris!

telia

– Jag har inga planer på att åka till Paris, eftersom jag sitter i rullstol nu.

Varpå han undrade om jag hade godman, eller skötte allt själv?

– Nej, jag har ingen godman, utan sköter allt själv…

… och där och då blev jag nog en LÄTT kund i hans värld 😦  .

——————————–

Jag brukar göra processen kort direkt med telefonbolag, elleverantörer och TV-bolag, men eftersom han visste att jag hade ett bas-abonnemang hos telia… så TRODDE jag förstås att han ringde därifrån och fortsatte lyssna.

——————————-

Och följande information kunde jag ju inte neka till…

-Stämmer det att du heter Gunvor osv, och din adress är…

Han fortsatte att rabbla i hysterisk fart – så jag förstod inte ett ord av vad han sa -, men jag sa inget. Jag är nog lite för snäll… men det tar emot att tala om för någon (som knappt kan språket) att jag inte förstår vad han pratar om. För vem vill framstå som en rasist i dessa dagar? Dessutom skulle jag få ett brev hem i lådan med den nya taxan fick jag veta…

Han kunde även mitt personnummer – inklusive de fyra sista siffrorna – …

-Eh, avbröt jag. Vilket telefon nummer sa du att jag hade?

-045 614 7XX (ok, siffrorna stämmer ju… även om det lät så helkonstigt när han betonar det så, att jag inte kände igen det direkt), men när han fortsatte att berätta i hundra nittio att varje månadsräkning även innebar en avikostnad a´35 kronor protesterade jag igen:

– Men varför ska jag betala per månad nu? Det har jag ju inte gjort innan. Ringer du verkligen från Telia?

Han ringde från något som jag UPPFATTADE som tv fyra… varvid jag sa tack ock ADJÖ, och lade på luren fastän jag hörde att han fortsatte prata 😦 .

Sen kan man ju fundera på VAR han fått mina uppgifter från?

—- och goggel visste i vanlig ordning —-

fb1
Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Sölvesborg..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Telefon lurerier…

Kommentera

