Att ha hemtjänst innebär att…

… man måste vara utrustad med ett helt enormt tålamod, annars lär man bli knäpp tämligen snabbt.

För skoj skull skrev jag upp alla som var här under en fyra veckors period. Resultatet blev en lista med 36 namn + en handfull namnlösa personer. Det innebär att varje person i genomsnitt har varit här fem gånger på 28 dagar…

Man kan ju tycka att det borde vara en självklarhet för alla dessa – i runda slängar fyrtio människor – att säga:
”-Hej, det är xxx från hemtjänsten!” i samma ögonblick som de kliver in i min bostad, men icke… det är nog max tre av dem som gör så. 

NamnlöskopAnonym utförare från Sölvesborgs hemtjänst, eller en kattdressör…

Tjugofem – ungefär – av dessa fyrtio utförare har kläder som avslöjar att de faktiskt kommer från Sölvesborgs kommun… de övriga bär privata kläder (varav en del ser ut att komma direkt från stranden eller en träningslokal, typ).

Max femton av dem har en SYNLIG namnbricka, men ytterligare några kan plocka fram en, men först sedan jag frågar efter deras namn… för jag har inte en chans att lära mig alla olika namn.

Att hemtjänstpersonalen bär namnbricka borde vara ett KRAV från arbetsgivaren… åtminstone på de medarbetare som jobbar i sina privata kläder!

————————————————————–

Allt som oftast läser man i dagspressen om äldre som blivit lurade/bestulna av personer som ringt på dörren och uppgett att de kommer från hemtjänsten… OCH DÄRFÖR BLIVIT INSLÄPPTA.

Slutklämmen på sådana reportage brukar vara en uppmaning till alla med hemtjänst att begära att få se personens legitimation INNAN man släpper in vederbörande, dvs läst mellan raderna så skuldbelägger man brukaren för det inträffade.

Skulle JAG lyda det rådet – dvs bara släppa in personer som kan legitimera sig – hade över hälften av de fyrtio fått vända på trappen!

————————————————————-

En bra vecka träffar jag bara femton olika människor som ska utföra mina 49 besök… men det kan lika gärna vara 20 olika som kommer. Vilket rent teoretiskt innebär att samma person återkommer si så där vid tre tillfälle per vecka… rent teoretiskt alltså. Sanningen är snarare att många av dem endast kommer en gång…

Det innebär att man måste lägga band på sig…
… och svara snällt på frågor om allt från: -Hur det står till i dag då?… till var allt från brödet till glas och bestick finns… FLERA gånger varje dagen.
Oftast kommer jag ihåg var tidigare personal lagt detta, men har någon ställt det ”fel”… vet jag inte var det finns (förövrigt vet jag inte var jag har någonting längre).

Det innebär att jag bör hålla tyst om att / hur man sopsorterar i Sölvesborg…
… eftersom en del svarar mig att det är ett jävla trams, när jag protesterar och säger att varken plasthandskar, kattmats burkar (kartong eller metall) hör hemma i påsen för matavfall. Likaså svarar en del att det vet de inget om, eftersom de bor i en annan kommun…

Jag ska dessutom svara på OM det är något mer de ska göra innan de går…
… mitt stående svar på det är: ”-Titta i telefonen, där står vad du ska göra!”
Alla gillar INTE det svaret. En del svarar att de inte har någon telefon, och då säger jag vad jag behöver hjälp med… samtidigt som jag sänder en tanke till alla dem som av någon anledning INTE har något tal längre. Får de den hjälp de blivit beviljade?

Jag ska oxå kunna svara på vad punktstädning / hygienstädning innebär…
… eftersom alldeles för många bland personalen INTE vet vad det innebär, utan fråga mig… tyvärr har jag inte något facit över vad dessa begrepp betyder.

Det innebär att jag måste anmäla ev. utflykter fem dagar i förväg…
… vilket även gäller läkarbesök och liknande. Att gör spontana små utflykter som Svenssons kan är omöjligt…

Detta för att planerarna ska kunna planera verksamheten… jo med visst, det förstår jag. Vad jag däremot inte förstår är varför jag måste vara tillgänglig hela dagen… eftersom jag inte har något schema som visar när hjälpen är inplanerad…

Jag har vänner som vill komma hit, men helst inte samtidigt som hemtjänsten är här… så, när kan vi hälsa på dig? Tja, vad svarar jag på det? 

Morgonhjälpen kommer någon gång mellan 7.50-09.40, kissepausen någon gång mellan 09.50-11.50, middagshjälp någon gång mellan 11.45 och 13.30, kaffepaus någon gång mellan 14.05 till 15.30, kvällsmaten någon gång mellan 16.30 till 17.50 och kvällshjälpen någon gång mellan 19.45 och 21.15.

————————————————————————

Men det är ju trots allt tur för mig – och många andra kommuninvånare – att det finns hemtjänst…

… även om jag mer än en gång funderat över deras utbildning, det erkänner jag. Inte förespråkar ni väl att era anställda tex tar disktrasan i köket för att städa på toaletten… och sedan lägger tillbaka den i diskhon igen? Eller är det jag som är överkänslig på något sätt…

PS: Är nästan så jag känner för att designa några roliga trasor med bild och text, tex WC, KÖK och DAMMRÅTTOR 😉 …

Det här inlägget postades i Blekinge, Blogg, Sölvesborg..., Tecknat :-), Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Att ha hemtjänst innebär att…

  1. Maj-Britt Sundin skriver:

    Tänk om cheferna på hemtjänsten skulle se ”Sveriges bästa hemtjänst” på SVTPlay och få lära sig ett och annat. Det vore synnerligen önskvärt, för att inte tala om behövligt…

    Liked by 1 person

  2. Fru Månsson skriver:

    Det är nog tyvärr inte bara inom hemtjänst det är så att man undrar över deras vanor som tex exemplet med disktrasan. Även min lillebror som har personliga assistenter kan man ibland undrar om de beter sig på samma sätt hemma. Inte så roligt!

    Liked by 1 person

  3. claesbilder skriver:

    Bedrövligt att det ska vara på det viset.

    Liked by 1 person

Kommentera

