DNA smittan breder ut sig…

… över landet, nåja över Listerlandet iallafall.

Man brukar ju lite skämtsamt be folk som ännu inte har börjat släktforska att låta bli… eller åtminstone tänka ett varv till innan man börjar, för det är en väldigt vanebildande hobby… som det i dagens datum inte finns någon bot mot.

yatzyyatzy

När man sedan sitter fast i ”missbruket” ligger det nära till hands att hoppa på nästa tåg, vilket är DNA-forskning.

Resultatet av ett DNA prov blir en lista på si så där 400-500 mejladresser till andra personen – som oxå testat sig – som man har en ”tärning” = liten bit DNA gemensamt med. MAO är man släkt… man är DNA kusin, populärt uttryckt.

Man får dock inget facit över hur släktskapet med alla dessa individer hänger ihop, så det får man försöka klura ut själv… genom att studerat släktträden som de lagt upp (förhoppningsvis!) hos DNAfamilytree…
yatzyyatzy

… så det vill till att man gjort lite ”pappers forskning” innan och känner till sina egna anor, annars blir nog lätt resultatet av ett DNA test endast en känsla av bortkastade pengar.

Jag testade mig i somras och fick ungefär 430 DNA-kusiner…
… vilket har vuxit till 472 i dag.

Svaret väckte en hel del tvivel och inte så lite förvirring, vem är jag egentligen? Det visade sig nämligen att jag inte var släkt med mina två ”släktforsknings-kusiner”! Utan att ha frågat dem, så blev vi nog lika ställda alla tre…

yatzyyatzy

Nästa steg var att testa min mamma, mest för att kunna dela upp alla mina ”DNA kusiner” i två högar, dvs hos vilka fanns släktskapet på mammas kontra pappas sida. Genom att testa henne fick jag en röda gumma vid de namn som även hon var släkt med…

Testet som jag och mamma tagit är ”bara” ett family finder, vars syfte är att hitta släktingar… men man kan utöka det för att få reda på sin haplo grupp. Den delar man – om jag fattat rätt – med sin allra mesta mormors mormors mor… osv ända tillbaka till historiens Eva, Embla eller vad hon nu kan tänkas ha hetat (finns även ett motsvarande test för män som leder tillbaka till Adam, Ask eller ja, ni förstår. Y-kromosomen har nämligen ärvts i stort sett oförändrad från far till son sedan Hedenhös).

yatzyyatzy

Men tillbaka till verkligheten. Jag fick som sagt ingen träff på mina förväntade ”släktforsknings kusiner”… vi kan kalla dem Magnus och Sebastian, men däremot en rejäl träff (113/36) på en Maria (boende i USA).
Efter en hel del funderande visade det sig att vi är släkt på minst TRE olika sätt på min pappas sida 🙂 …

… därför slog det ner som en blixt från klar himmel – milt uttryckt – att Maria blev försedd med en röd gumma när jag testade min mamma! 

Hon har träff på min mamma med 70/15, och min morbror med 41/15 (japp, jag har nyligen testat mammas ena bror oxå).

Mammas test visar dock att hon är släkt med mina ”släktforsknings kusiner ”… Magnus med 44/9 och Sebastian med 57/12. Puh, detta släktskap bevisar att jag trots tvivel nog gjort rätt i pappers forskningen trots allt… jag är ingen bortbyting!
Rätt dåliga träffa egentligen dem emellan, men ändå… vi hade ju släktskapet klart.

yatzyyatzy

 

Mamma och morbror är helsyskon, men ändå genererar de en annorlunda träfflista. På morbrors lista får Magnus måttliga 53/14 cM, medan Sebastian får en rejäl träff på 96/29. Dessutom blir det en bra träff på 70/14 på Magnus… faster!

 

Hur kan det bli så olika? undrade min syster – de är ju syskon – när jag berättade om morbrors testresultat härom dagen.

Bra fråga… och så gjorde jag en jämförelser med tärningar. Pappa bjuder slumpvis på tre tärningar av totalt sex… likadant gör mamman till sitt barn.
Nästa barn får oxå tre tärningar från respektive föräldrar, det kan vara de tre återstående rakt av… eller en annan kombination av de sex.

Tänk Yatzy… slå fem tärningar för att få ett resultat. Kasta sedan tärningarna igen… det är ganska svårt att lyckas få samma resultat en gång till. Ännu omöjligare är det för två syskon att ärva samma gener från föräldrarna…

yatzyyatzy

Hm, tyckte min syster. Det skulle ju vara intressant att testa de andra båda syskon oxå.

Det höll jag med om… men det är ju liksom inte gratis att göra att DNA-test, lite drygt 80 dollar går det på i dag. Här tog samtalet utan förvarning en mycket oväntad vändning måste jag säga 🙂 .

-Ja, men JAG vill testa mig… och jag betalar det själv!!!

Så jag kommer vid första bästa extrapris att beställa ett ff till min syster. Detta nämnde jag i en facebook grupp där jag är med, och vips tyckte ovan nämnda Maria att jag borde snacka in hennes kompis Carina också…

https://www.facebook.com/groups/454409428065927/

Så ja… det är bara att konstatera,
DNA smittan breder ut sig 🙂

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Blogg, DNA-forskning, Facebook, Genealogi, Sölvesborg..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till DNA smittan breder ut sig…

  1. Fru Månsson skriver:

    Åh, tack för detta väldigt intressanta inlägg, detta blir nog något jag måste testa under nästa år. 🙂 Ha en fin helg!

    Liked by 1 person

  2. Gunvor Persson skriver:

    Åh nu är det – hejsan hoppsan – rea på DNA test hos FamilyTreeDNA i en vecka.

    Det kom ju väldigt lägligt… för i morgon hade jag inte kunnat handla något kit, pga sjukhusvistelse 🙂 .

    Gilla

  3. Åsa skriver:

    Såg ett gammalt inlägg av dig innan du bestämde dig för företag. Jag har släktträd i Ancestry men vet inte om jag ska välja deras dna test eller Family tree dna. Blev det sammankoppling med andra som testat men bara från samma företag?

    Liked by 1 person

  4. Gunvor Persson skriver:

    Hej. Jag har oxå mitt träd hos ancestry, men valde ändå att testa mig hos Family tree dna. Det trädet laddade jag ner med en gedcom fil, och lade upp det hos family tree dna…

    Sen kan man lägga upp sitt resultat på gedmatch och jämföra resultatet med de som är testade hos 23 and me… men har inte sett någon från ancestry där.

    Gilla

Kommentera

