2016 var ett dåligt år – för Sverige… och för mej

… det tycker nästan varannan svensk i Aftonbladet / Inizios undersökning.

fb1

”Allt mindre solidaritet, förkastlig och ohuman migration samt allt mer en uppdelning av folket.”

Vi har tagit på oss för mycket när det gäller asylansökan och man kan bara komma tillrätta med detta när de styrande vågar bestämma något utan att vara rädda att trampa någon på tårna.

”De säger att statsekonomin i Sverige är väldigt bra men sjukhusen klarar inte sin ekonomi, kommunerna klarar inte skola, äldrevård och invandring.”

Så tycker några av svenskarna som deltog i i Aftonbladets/Inizios undersökning. 46 procent av de tillfrågade tycker att 2016 var ett dåligt år för Sverige. Alla kriser i världen, som flykting- och migrationspolitiken, är en av förklaringarna till missnöjet.

Var tredje tycker dock att deras egna liv blev bättre och lika många är hoppfulla inför 2017.

Jag håller fullständigt med undersökningen från aftonbladet…  http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Odv03/sa-tror-svenskarna-att-2017-blir … men 2016 var även ett skitår på alla sätt för egen del.

Ett havererat knä, och allt vad det innebar med landstingskontakter… vilket slutade med en anmälan till patientnämnden, angående tomma löften och journalföringen som var under all kritik och dessutom låg tre månader back.

När läkarbesöken väl skrevs in i min journal (flera månader efter att jag varit där) stämde inte anteckningarna med den information som jag fått vid besöken. Hur patientsäkert är det?

Detta är dock inget unikt för Blekingesjukhusen fick jag veta, vid komtakt med patientnämden… utan journalföringen har mer eller mindre havererat i hela Sverige.
Mina klagomål och synpunkter kommer dock att tass upp vid nämndens nästa möte, och sedan lämnas vidare till berört sjukhus / avdelning… vilket görs en gång i kvartalet.

Jag kom också med ett konkret förslag angående journalföringen. Som det är nu kan läkaren – eller vårdpersonalen – skriva in anteckningar i journalen tre månader EFTER besöket, och den hamnar då under det datum besöket gjordes… dvs det ser snyggt ut i journalen efteråt.

Mitt förslag är att om två veckor passerat efter besöket ska det inte längre vara möjligt för vårdgivaren att skriva in journalanteckningen på besöksdatumet… utan vederbörande måste i stället använda datumet när anteckningen gjordes.  

Jag fick också rådet att gå vidare med mina synpunkter, och även göra en anmälan till LÖF… http://lof.se/ . Har jag tur kan jag ha rätt till ersättning för sveda och värk… för sanningen är ju att detta knä börjar bli dyrt i drift.

Nästan 1800 kronor i månaden för hemtjänstens tre dagliga besök, som jag ju trodde att jag skulle kunnat avveckla på sikt efter protesbytet i oktober 2015, men tji fick jag… det blev i stället utökat till sex besök om dagen.
Visserligen blev det inte dyrare med sex besök i stället för tre, eftersom åtta timmars hemtjänst i månaden innebär maxtaxa för min del. Maxtaxa innebär också att jag får betala samma summa för hemtjänst även om jag bara är hemma en vecka i månaden, och resten på tex semester eller sjukhus.

Resultatet av det innebär 1800 + 1500 kronor i hemtjänst och sjukhus avgift under både november och december UTÖVER alla andra avgifter, typ vatten, avlopp, sopor, el, försäkringar. Som toppen på isberget kan oxå läggas att jag numer har ett frikort på sjukvård… och har åkt sjukresor för 1800 kronor under 2016.

————————————

”Striden” mot landstinget har haft prio ett under 2016, men jag har också ett pågående försäkringsärende angående den ”förarlösa” bil som mosade muren, trappan, brevlådan mm runt min trädgård. Både mitt och bilägarens försäkringsbolag menar att detta ska jag anmäla till trafikskadeföreningen.

Gör jag detta, gör jag mig skyldigt till ett brott… enligt polisen, eftersom bilen är både känd skattad och försäkrad, dessutom varken stulen eller efterlyst. Med andra ord ett delikat problem som jag måste ta tag i 2017…

————————————

Knappt en tredjedel i undersökningen (30 procent) är dock av motsatt åsikt. Landets stabila ekonomi, förbättrade skolresultat, låg arbetslöshet samt fungerade migration listas som skäl till att 2016 var ett bra år.

Något fler, 36 procent, tror att 2017 blir bättre än 2016. 38 procent tror att deras ekonomi kommer att förbättras… tja, hoppas kan man ju alltid.

 

Det här inlägget postades i Allmänt, Blådåren..., Knä..., Knäplastik, Sölvesborg..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

