… en summering av året som gick.

fb1

Se där… nu är det fyra år sedan jag börja använda mig av WordPress, åtminstone påstår bloggen det🙂 . Hur som helt, så har det klickats drygt 92 000 gånger på den under dessa fyra år… varav ca 34000 det senaste året och härifrån kom flertalet under 2016 🙂 .

fb1

 

Vad är det då som Svensson söker / googlar på…

… och som i förlängningen gör att hen hittar bloggen? Ja, inte är det knäskador och trafiksäkrade rullstolar iallafall, för dessa bloggar får väldigt lite ”trafik” (även om dessa anteckningar är jätte viktiga för mig… https://gunvorpersson1.wordpress.com/javla-kna/ )

Trots det har det klicka 34 109 gånger på bloggen i år. Själva hemsidan har fått 8 624 av dessa klick, och det kommer ingen enskild blogg i närheten av… men vad letar Svensson efter på nätet då? MAO vad bör jag skriva om.

Tja, jag har inget svar på den frågan… men jag vet vilka bloggar som lockar flest läsare 🙂 . De som får mest klick är det som jag skriver om släktforskning https://gunvorpersson1.wordpress.com/slaktforskning/, vilket är en hobby som väldigt många är intresserade av.

Det senaste året har det dessutom blivit populärt att DNA-testa sig av samma anledning… och man blir – helt ärligt – nybörjare på nytt, och fattar absolut ingenting… till att börja med, och där är jag fortfarande.

Resultatet av ett DNA-test blir ingen antavla över ens anor, utan en lista med si så där 500 mejladresser. Mejladresser, som går till andra testade personer… och som man delar en liten bit cM med, dvs man är bevisligen släkt med dem på någon sätt… den stora obesvarade frågan är dock  HUR!

Den frågan är sedan upp till mig och de testade personerna att försöka lista ut 🙂 …

???????????????????????????????

På första plats hamnar också föga förvånande en blogg som handlar om just släktforskning… https://gunvorpersson1.wordpress.com/2016/04/22/josses-finn-fem-fel/ med 2627 klick.
En kort blogg om de gröna tips löven man få på ancestry och hur fel dessa väldigt ofta är (även om det finns guldkorn bland dem).

På andra plats hamnar https://gunvorpersson1.wordpress.com/2016/03/30/svenskarna-ar-snart-utrotade/ med 1061 klick

På tredje plats med 851 klick kommer https://gunvorpersson1.wordpress.com/2016/11/02/att-ha-hemtjanst-innebar-att/

——————————————–

fb2

Ja, jag minns då hur arg man blev när småsyskon kom över nyckeln till dagboken… eller kom på att en knappnål dög precis lika bra som nyckel.
Numer ser jag det med andra ögon, och vill att så många som möjligt ska läsa det jag skriver, MEN det bör tilläggas att till skillnad mot dagboken, så skriver jag inga hemligheter i bloggen i dag 🙂 …

Det här inlägget postades i Allmänt, Blogg, DNA-forskning, Genealogi, Knä..., Sölvesborg..., Släktforskning, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

