Klockan 7.47 den 20 januari 2017…

… blev Sveriges befolkning tio miljoner, åtminstone enligt SCBs beräkning. Hm, och jag som en gång i tiden lärde mig att det bodde 8 miljoner människor i Sverige… kärringen börjar bli gammal, hur nu DET gått till, det fattar jag då rakt inte.

fb1-2Lika lite som jag begriper att bästa lekkamraten fyllde 60 år härom dagen… jisses, det är ju jättegammalt ju (tyckte vi DÅ) 😉 .

Nåja, 10 miljoner eller 60 år… det är bara siffror, så vem bryr sig?
Inte jag i alla fall, för det är helt meningslöst att lägga energi på något som jag inte kan ändra på… men när jag gogglar ”sveriges befolkning 10 miljoner” blir jag varse att väldigt många bryr sig om siffran tio miljoner, och har dessutom oftast en klar uppfattning om varför det är så.

Huvudanledningen stavas invandring… men en annan stor anledning är att de gamla lever för länge! 

Det första går ju att lösa genom motsatsen, dvs utvandring… men hur löser man ”problemet” med att folk lever för länge? Vågar inte ens tänka på det…

Men vet ni vad… har ni tur kommer ni också att leva länge, och upptäcka samma sak som jag gjort (utan att förstå hur det gått till), för plötsligt en vacker dag är det bara så. 

”Hur stor andel av de 10 miljonerna som faktiskt är svenskar framgår däremot inte i dagens rapport från SCB. I tidigare statistik kan man läsa att cirka 70 procent av dem som bor permanent i Sverige har två föräldrar som är födda i Sverige. Det betyder däremot inte att alla dessa är etniska svenskar. Andelen etniska svenskar kan alltså vara lägre än 70 procent”. *

Etniska svenskar… men vad eller vilka är det då? Det finns det ingen statistik på, men det är tydligen inte självklart att man är det även om ens föräldrar är födda i Sverige.

Ordet etnisk kommer från det grekiska ordet ethnos, som betyder ”folk”.
Vad syftar man då på när man använder ordet? Jag vet inte säkert (det är jag däremot helt säker på), men är det kanske nationalitet, kultur, språk – eller  rent av ”ras”?

Och var kommer häst-folket in i bilden (med tanke på uppståndelsen efter Jerring priset)… de räknades tydligen inte som svenskar?

Hur lång tid tar det för ”folk” att bli etniska svenskar?
De ”svenskar” som är födda i Blekinge, Skåne, Halland och Bohuslän… kan man räkna dem som etniska svenskar? Eller alla de som har tex valloner i antavlan…

Jag vet inte, men en sak vet jag… det kunde varit annorlunda om inte om varit.

———— OM NU INTE OM VARIT… ————-

… hade statistiken garanterat sett annorlunda ut.

http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/befolkningsutveckling/

fb1

OM INTE Jonas Alströmer på 1720-talet tagit in potatis från Frankrike…  som han odlade på sin gård Nolhaga utanför Alingsås.
Potatisarna kallade han för nolor eller jordpäron. Ordet jordpäron eller päror lever fortfarande kvar i Skåne där man också använder det gamla uttrycket panntoffler som troligen härstammar från danskans kartoffler och tyskans kartofflel.

Alströmer genomförde omfattande provodlingar, och hans forskningsrön om odling och lagring av potatis måste anses som banbrytande för potatisens etablering i Sverige. Han var övertygad om potatisens potential som basföda för folket, och gjorde stora ansträngningar för att göra dem populära… men det gick så där.

Istället var det en kvinna, Grevinnan Eva Ekeblad  (född de la Gardie), som stod för en viktig upptäckt… nämligen att det gick att göra brännvin av potatis.
Hon tyckte att det var synd att förstöra bra spannmål för att bränna brännvin… när man istället borde använda det till att baka bröd.

Denna upptäckt resulterade i att hon redan samma år – 1748 – invaldes i Kungliga Vetenskaps-akademien, som första kvinna. Hon såg också till att sprida denna kunskap med hjälp av Kalendern, vilket var den tidens mest spridda skrift efter Bibeln. Detta gjorde att kunskapen om potatisen spreds mycket snabbt och effektivt…

Upptäckten att det gick att bränna brännvin av potatis medförde att odlingen av potatis ökade från mitten av 1700-talet och hembrännings-apparaterna puttrade överallt i landet med eskalerande alkoholproblem som följd. Det positiva i denna utveckling var dock att man samtidigt insåg att det faktiskt gick att äta potatisen också… vilket i sin tur gjorde att befolkningen ökade.*

OM INTE 1,3 miljoner svenskar emigrerat mellan 1850-1910… hade befolkningen 1897 snarare varit sex miljoner i stället för fem år 1897.

Hur denna dryga miljon emigranter hade påverkat Sveriges befolkning idag – OM de inte hade lämnat landet – kan man bara spekulera i, men det finns idag ungefär åtta miljoner amerikaner som har svenska rötter, varav 4,5 miljoner har bekräftats som svenskamerikaner*

OM INTE OM VARIT…

http://www.friatider.se/sveriges-befolkning-nu-10-miljoner

http://svenskpotatis.se/om-potatis/historia/sveriges-potatishistoria/

* https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenskamerikan

——————————————————–

PS: Detta är också dagen när Trump tillträder presidentposten i USA…

Det här inlägget postades i Sölvesborg..., Släktforskning, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Klockan 7.47 den 20 januari 2017…

  1. Fru Månsson skriver:

    Ja, jag tror det är så att jag räknas till andra generationens invandrare då min pappa kom hit på 70-talet och vi är väl många som är det. Undrar bara hur det kommer att sluta och hur länge jag kommer att leva innan jag trillar av pinn. Både härligt och skrämmande att vi blir äldre och äldre för vem vet hur det ser ut när jag blir 90. Trump kommer att bli en historia för sig.

    Liked by 1 person

Kommentera

