I dag har jag lyckats…

… med något som jag inte kunnat sedan den 7 oktober 2015 (dvs dagen FÖRE protesen i vänster knä byttes ut). Jag har lyckats att ställa mig upp… UTAN att hålla mina händer på någonting annan än rullstolens armstöd.

Visserligen fick jag försöka säkert sju-åtta gånger innan jag kom upp på fötterna (inte helt enkel med bara 40 graders böjning i vänster knä), men ändå… det gick.

Innan jag blev av med gipset den 30 december 2016 krävdes förutom gåbord, att någon drog upp mig med ett vårdbälte. Sen tog det ytterligare en vecka – efter att jag fått en ortosen låst vid 40 grader i stället för gipset – innan jag lyckades ta mig upp i stående med enbart hjälp av gåbordet… och gåbordet har varit förutsättning för att jag skulle kunna resa mig fram till i dag.

knäGammalt foto från 2014…

Skillnaden på vänster ben före och efter operationen den 17 november är enorm. Nu har jag ett ben som samarbetar med mig, och som inte lever sitt eget liv… så som det gjorde före den senaste operationen 😀 .

Men jag inser att det är långt kvar… frågan är väl om benet någonsin kommer att fungera så som det gjorde före jag bröt knäskålen i maj 2014.

——————————

PS: Har det fungerat EN gång, så var det väl fan om det inte skulle gå flera gånger… vilket det faktiskt gör 😀 .

 

Det här inlägget postades i Allmänt, Knä..., Knäplastik, Sölvesborg..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till I dag har jag lyckats…

  1. Lisa linander skriver:

    Bra jobbat Gunvor, önskar dig en rehabilitering med flera framgångar.🐈😻😍☕

    Liked by 1 person

  2. Fru Månsson skriver:

    Hurra för dig! 🙂 Hoppas att det kommer fler framgångar precis som Lisa önskar. 🙂

    Liked by 1 person

  3. Britt-Inger skriver:

    Härligt!
    Bra att du inte ger upp – det visar sig på resultat.

    Liked by 1 person

  4. Utan att ha följt din blogg tidigare vågar jag också säga ”Härligt!”.
    Det här är en stor sak för dig, många tar ju för givet att man kan gå, att man har två ben, friska dessutom. Då är det bra att läsa bloggar som den här.
    Kram och flera framgångar önskar jag dig!

    Liked by 1 person

Kommentera

