Så här blir inga barn gjorda…

… och inga bloggar hellre! Skärpning Lilla Damen
Vet inte om jag ska ta det som ett friskhetstecken eller ej… men nej; Jag ägnar lika mycket tid tillsammans med ”kompjutern” som tidigare, det syns bara inte i bloggen.

Mycket ”släktforskning” har det varit, och blir det på ett eller annat sätt, och jag är jätteglad för att jag fått ihop föreningens bokföringen (Sölvesborgs Släktforskarförening) Inte helt självklart, när man lever efter parollen 2 + 2 = > 3 i vanliga fall!

Minns ni kusin Anna?
Om inte, så har ni en liten flashback här… https://gunvorpersson1.wordpress.com/2014/11/16/ett-amerika-brev-berattar/

sycamore3”Familjen Rossell bodde på 270 W 15th pl, Chicago Heights…”

Gogglar man adressen ser man en allé gata i ett samhälle, och ett hus med veranda. Var det i detta huset de bodde? I min fantasi kan jag se familjen dricka kaffe på verandan…

Denna goggelbild får mig att tro att adressen fortfarande finns… och huset var till salu och såldes så sent som i september 2014 https://www.redfin.com/IL/Chicago-Heights/270-W-15th-Pl-60411/home/12836551 

Kanske bodde där då någon som mindes Anna & Axel Rossells barn Lawrens, Elmer, Mildred och Edward… eller deras ättlingar, rättare sagt.

Jag vet att det finns ett 40-tal Rossell i Chicago Heights telefonkatalog… men jag är inte så modig att jag vågar ringa . Därför har jag inhandlat ett stooooort vykort med tillhörande porto… för det känns liksom liiite säkrare att skriva i stället .
Frågan är bara VAD jag ska skriva, så att den person som får kortet i sin hand vill lägga fem minuter av sin tid på att skicka ett mail till mig, varesig han/hon känner till familjen Rossell eller ej…

Jag hade svarat, OM det var jag som fick ett kort från andra sidan Atlanten… men det är jag det. Hur hade ni gjort? Vad ska det stå på kortet… för att det inte ska gå samma öde till mötes som reklamen vanligtvis gör?

En liten bit därifrån…
Inte så långt från Chicago Heights ligger Sykamore, där min farmor bodde och jobbade som barnflicka mellan 1912-1918.

sycamore1

Namnet på hennes familj har jag glömt för längesedan… men någonstans i mitt minne blixtrar namnet Grey förbi. Jepp, det är namnet på en färg, men kan man heta det i efternamn?

sycamore2-2

Har satt min mamma på att leta efter de gamla breven (mellan farmor och hennes amerikanska vän Christina), som jag och farmor ångade bort gröna frimärken på när jag var liten…

Förmodligen finns de inte kvar längre, men en bild på värdfamiljen hittades iallafall… likaså gratulationskort till farfar Algot Perssons 50-årsdag 1949.

sycamore4-2

Vackra kort med silkes tofsar… men det är inget mot handstilen på personen som textade detta kort!

sycamore5-2

Han/hon hade en handstil som gör mig ganska avundsjuk. Kan väl också texta hyfsat fint (om jag gitter )… men det här är bara så fint…

—————_ _ .. : .. _ _——————

Så gott folk… hjälp mig att komma på
vad som jag ska skriva på vykortet till
Chicago Heights

Detta inlägg publicerades i Allmänt, Blekinge, Blogg, Genealogi, Sölvesborg..., Släktforskning, Uncategorized och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Så här blir inga barn gjorda…

  1. Gunvor Persson skriver:

    En gammal rebloggad blogg från 19 februari 2012… när jag skrev under namnet Lilla Damen.

    Lilla Damen var en katt som jag fick avliva pga en tumör i mjälten strax innan jag började blogga. Tumören och mjälten opererades visserligen bort… men ett par månader senare var hela Damen full av tumörer 😦 …

    Gilla

Lämna en kommentar