Cathrine… och jag

Vad hände Cathrine av Djupekås?
Försvunnen sedan den 20 oktober 1943 med tremans besättning mellan Karlshamn och Uppsala, enda ”livstecknet” är en boj som hittades fem veckor senare på västsidan av Gotska Sandön. Att den faktiskt tillhört rätt Cathrine är ställt utom all tvivel; Den var märkt Cathrine – Marstal…

Fartyget…
Cathrine var en 24 meter lång galeas på 110 dwt, bygd av stål i Kiel 1921 och hette Henny när hon lämnade varvet. Sedermera såld till Danmark, där hon – som så många andra segelfartyg vid den tiden – hade Marstal på den sydfynska ön Areö som hemmahamn. 1938 fick hon en motor på 80 Hkr, och året därpå såldes hon till Sverige och fick Djupekås som hemmahamn.

chatrine-3”Bilden gör henne förmodligen inte rättvisa. Både bogspröt och master är kapade… och vem är kvinnan på taket???”

Köparen, tillika skepparen…
Hon köptes av Otto William Svensson – en gift familjefar -, född och uppvuxen i en skeppsredare familj i Djupekås, Mjällby sn, Blekinge.

fb1-4”En ung obekymrad Otto William, eller Ville som han kallades… givetvis poserande ombord på en båt (med röda segel, eller?)”

Fadern Sven Nilsson – Greven Adam – hade jobbat med fartyg under större delen av sitt liv, både som skeppare och sedermera redare. 1916 stod han som beställare till en sprillans ny ”etthundraelva”, den första tremastade skonaren med Djupekås på namnbrädan, vid namn Nadia (precis som äldsta dottern!).

fb1-5

Tre år senare fick Nadia ett systerfartyg i Mazeda, det enda som skilde dem åt var färgen på skrovet… den ena var vit och den andra svart.

fb1-8
Nadia hade förutom fadern Sven, även äldste sonen Gottfrid (”Gotte”) och brorssonen som befälhavare, medan Mazeda hade enbart Svens brorsbarn som befälhavare (de som är intresserade av dykning känner kanske till henne 🙂 ).

Att Svens barn var sjövana råder ingen tvekan om… mer eller mindre uppfödda till sjös som de var allihop. Tre av sönerna gick i hans fotspår (och även ena dottern på sätt och vis, som redare för Fride av Lörby).

Förutsättningarna…
Andra världskriget pågår för fullt (1939-1945). Regeringens beslut att till varje pris hålla Sverige utanför kriget innebar en hel del omstridda handlingar, tex tilläts över två miljoner uniformerade tyska soldater transporteras genom landet med tåg. Likaså uppgick 80% av Sveriges utrikeshandel 1942-43 med Tyskland.

Även om Sverige var ett mer ”icke krigsförande land” än ett neutralt land… så kom det att påverka hela befolkningen genom tex. ransoneringen, vilket innebar att fattig som rik fick samma tilldelning av socker, kaffe, bensin mm…

Bristen på bränsle gjorde också att många fordon gjordes om för att drivas med gengas istället.
Mörkläggning av byggnader och fordon, liksom kampanjen ”En svensk tiger” gällde för alla… samtidigt som Finlands sak blev vår.

Den yrkesgrupp som drabbades hårdast av kriget var sjömännen.
Många fartyg – främst på Englands linjer – sänktes, men även fartyg som trafikerade Östersjön drabbades. Ryska? ubåtar torpederade fartyg som befann sig på svenskt vatten, allt medan de själv var på internationellt vatten.
Inga fartyg skall ha blivit torpederade i Östersjön 1943… men året därpå sänktes bla. passagerare fartyget Hansa utanför Gotland, vilket betydde döden för över 80 personer…

Oktober 1943…
Cathrine anlände till Karlshamn den 14 oktober. Skepparen O.W Svensson hade fått en frakt av spannmål från Karlshamn till Uppsala, men att hitta besättningsmän till en skuta i dessa tider var inte helt enkelt.
Inför faktumet att han hade en frakt, men ingen besättning tillbringades kvällen på krogen… för skepparen råkade fylla år några dagar senare, tillika ha tioårig bröllopsdag.

Dagen efter hjälptes en kollega från Djupekås och K. W till att last Cathrine. Kollegan letar efter material till slingerskott men hittar inget, och mot bättre kunnande och vetande lastas Cathrine därför utan slingerskott.

Den besättning O.W ville ha med sig kunde eller ville inte av olika anledningar, utan istället blev det två tonårsgrabbar – N och K. W – som mönstrade på Cathrine den 16 oktober, enligt mönstrings liggaren på Karlshamns sjömanshus.

I väntans tider…
Där ligger nu Cathrine färdiglastad vid kaj och väntar på tillräcklig vindstyrka, när brodern Gottfrid anländer med sin nästan nybyggda Gunn, en tremastad 35 meter lång skonare.

fb1-10

På morgonen den 20 oktober klockan 08.00 går Cathrine ut i en SSO-lig vind på 3-4 sekundmeter, kanske med hjälp av motorn… och två timmar senare ger sig brodern Gotte med M/S Gunn iväg på samma kurs. Bröderna lär ha kommit överens om att träffas vid Utlängan, för att sedan slå följe genom Kalmar sund.

M/S Gunn ”den snällseglade”, mot den mycket mindre och lättare M/S Cathrine ”som behövde hård vind”…
… vem kom först till Utlängan?

————————————–

Gotte har kommit en bit på väg, när han tror sig se Cathrine… som försvinner in i dimman.

Fortsättning följer …

PS: Greven Adam var far till Otto William ovan… https://gunvorpersson1.wordpress.com/2016/05/26/greven-adam/

Källor…
Listerlandet min hembygd av Rune Korsberg
Blekingeboken 1981 (bilderna på Nadia och Mazeda)
Fartyg från Sölvesborg och Listerlandet (bilden på Gunn)
Karlshamns kommuns hemsida (där jag hittade bilden på Cathrine)

 

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Blogg, Foto, Sölvesborg..., Släktforskning, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Cathrine… och jag

  1. Gunvor Persson skriver:

    Cathrines försvinnande lär inte få någon lösning… om inte någon dykare råkar snubblar över henne, precis som någon gjorde med Catalina-planet för ett par år sedan .

    Det har alltid hetat att det inte finns någon bild på Cathrine… så gissa om jag blev glad när jag hittade bilden på henne på Karlshamns kommuns sida.
    Den bilden gjorde att jag lånade böckerna där hon finns nämnd igen (brukar låna dem lite då och då)…

    Gilla

  2. Hans Öiås skriver:

    På senare år har stora ytor väster om Gotska Sandön mätts och säkert har en hel del vrak registrerats i samband med det, men det är alltid svårt att koppla ett vrakfynd till en tidigare registrerad förlisningsuppgift om man inte dyker eller kör med en fjärrstyrd undervattensfarkost och då hittar några särskilda kännetecken eller namnskyltar mm på vraket.

    Följande information finns registrerat i FMIS-Fornsök där alla kända vrak och förlisningsuppgifter läggs in:

    Motorgaleas CATHRINE

    Historik:

    Byggt i Kiel 1921. Såldes till Sverige från Marstal 1939. Maskinen var på 80 HK och inmonterades 1938.

    Händelseförlopp:

    Den 21 oktober passerade Cathrine Kalmar med kurs nordvart. Sedan dess har fartyget inte hörts av. Fem veckor senare hittade personal från marinen en livboj på västsidan av Gotska Sandön. Livbojen var märkt Cathrine – Marstal. Cathrine hade köpts från Danmark, men livbojens hemort hade aldrig blivit ändrad.

    Besättningslista: De omkomna var:

    Skepparen Otto, William Svensson, Mjällby, 43 år

    Bästeman Nils Johan Rehnström, Mjällby, 19 år

    Jungman Kjell Waldemar Pettersson, Asarum, 17 år

    Länk till förlisningsuppgiften i FMIS: http://kulturarvsdata.se/raa/fmi/html/18000000070703

    Gillad av 1 person

  3. Ping: Cathrine och jag… del två | Fantasin skenar…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s