Norje-Ysane hembygdsförenings ”Hemvändare dag” 2010

Rebloggat 2010-09-12, 17:54… Äntligen en helt ledig helg…

… fint väder dessutom, så jag har börjat bygga ett nytt berg av trädgårdsavfall på gräsmattan .

Stixiga rosgrenar i en hög, och mjuka doftande lavendelgrenar i en annan. Gäller att passa på när det är hyfsat varmt ute, för vem vet när Kung Bore kommer…

——————————————————————

”Puh, vilken vecka…säger jag bara!”

Söndagen den 29 augusti… Norje hemvändardag, en årlig tradition i Norje-Ysane hembygdsförenings regi. Vi – dvs Släktforskarföreningen – skulle sitta uppe på andra våningen och demonstrera släktforskningens mysterium.

I fjor hade vi ett 100 tal besökare, och vi slet så svetten lackade (var dessutom 30 grader varmt, minst).

I år laddade vi därför upp med fyra-fem bärbara datorer, kanoner och filmdukar… här skulle släktforskas, minsann. Några i styrelsen var ute och kollade internet uppkopplingen två dagar innan och jodå: Allt var OK !


Efter en mindre ommöblering i lokalen, medhavd teknik och div prylar på plats… så kom vi inte ut på nätet . Skri, panik… var ligger felet?

Ut med kablar och i med dem igen! Hjälpte det?!? Nej! Men allt sitter ju rätt???

 ”-Kommer Du ut?”

Det visade sig att det hade passerat ett åskväder dagen innan … och slagit ut internet uppkopplingen  . Uppgiven stämning, men reparatör på gång… så vi får väl klara oss med skivorna så länge.

”Ett annat oväntat problem började så smått gå upp för oss…”

Var var allt folk? Vi skulle vara där mellan 11-16 och under den tiden hade vi kanske 15 besökare. Av dessa hänvisades de flesta till biblioteket onsdagen den 1 september

” Vi väntade och väntade… men både internet och besökare lyste med sin frånvaro”

Är väl drastiskt att använda ordet katastrof i detta sammanhanget, men kvällen före var det ”Röganatta” på Lister, och samtidigt spelade Mjällby hemmamatch… dålig planering, tycker jag .

———————————–

PS: Har säsongskort för att kunna se allsvenskan i fotboll på TV, så väl hemkommen slog jag på Tv:n för att se sista halvleken av nämnda match… och då funkade inte säsongskortet. Grrrrrr ….

——————————-

Måndagen den 30 augusti 2010… var det styrelsemöte i nämnda förening. Givetvis mycket snack om söndagens bravader och brist på besökare i Norje, men också om uppstarten på biblioteket och hösten arrangemang på Scala biografen.

Dessutom lämnades lilla bilen hos Bil-Nisse för byte av avgassystem…

”Bil + svans = raggarbil

Tisdagen den 31 augusti 2010… ringde jag till min moster för att gratta henne på födelsedagen den 1 september. ”-Tyvärr kan jag inte komma för jag har ingen bil”… varvid mosters make upplyser mig om att det inte är den första september förrän i morgon .

”Hmmm… kan man skylla det på stress, tro?”

Onsdagen den 1 september 2010… fyllde moster år ”på riktigt” och släktforskningen börjar på biblioteket!

Hann med en snabbvisit med kaffe och tårta hos moster, innan jag hastade tillbaka mot stan. Stannade på en bussficka och ringde till kompisen som lovat hämta upp mig hemma, för att jag skulle åka med henne ner till biblioteket. ”- Hallå!?! Jag kör själv… hinner inte hem emellan!”

Visar sig snabbt och obönhörligen att många av Norje-besökarna tagit oss på orden. Biblioteket – eller Lärcentrum – var fullt med folk, varav 10-12 stycken är totalt nybörjare.

Visar sig dessutom att SVAR – som jag ansåg att jag kan bra – hade ändrat layout under sommaren, och jag fick ett mindre hälsike…

”Lugn och fin, Persson… men hjärnsläppet var farligt nära, kan jag meddela

… med att hitta de uppgifter som jag med 110% säkerhet visste fanns där.
För att göra det extra roligt (= stressigt!) var dessutom halva styrelsen frånvarande (är ju vi som driver det, skulle man kunna säga…)!

Klockan – som brukar gå jättefort – gick i snigelfart när man försökte hjälpa lite här, förklara lite där… oj, har du råkat logga ut? Vänta – LOTTA! -, jag har inte koderna – LOTTA! – Kan du logga in den här datorn igen…

Första kvällen på biblioteket för hösten kunde bara sammanfattas med ett ord: KAOS! Hoppas bara vi inte skrämde iväg alltför många .

Torsdag den 2 september… borde nog skriva en blogg, men byter vatten till fiskarna i stället (de har högre prioritet än bloggen).

Lördagen den 4 september… går då vårt stora höstprojekt av stapeln på Scala biografen. Var inte samma drev efter biljett i år som ifjor när Hönsa-Lotta & Snacke Per var här, men klart godkänt .

”Våra inkastare !”


”Marianne Söderberg…”

Programmet huvudattraktion var Marianne Söderberg, känd från ”Din släktsaga” som gick på TV för ett antal år sedan. Hon berättade och visade filmsnuttar från nämnda serie…

”Niklas Hertzman…”

En annan intressant föreläsare var Niklas Hertzman från Arkiv Digital, som berättade om avfotograferingen av kyrkoböcker/handlingar i färg. Svartvitt kontra färg, är det så viktigt? Japp, skillnaden är enorm, när det gäller att tyda texten… kan jag meddela !

”Publiken lyssnade andäktigt…”

”… innan kaffe- & mingel pausen i foajen”

… där Benny från Vuxenskolan informerade om höstens cirklar och Ewa Johansson visade/sålde böcker…

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Genealogi, Sölvesborg..., Sölvesborgs Släktforskarförening, Släktforskning, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Tassen Upp!

Hitta hem i hundlivet för katten.

kvadrupelamputerad

Jag blev kvadrupelamputerad efter en blodförgiftning, tänker här skriva om min väg tillbaka.

Marias vardagsblogg

Just another WordPress.com site

365 foton 2014 av Jessica

365 teman på 365 dagar

Listersläkten

Information kring den ideella släktföreningen Listersläkten

Bibbis design

Trådkonst, pärlhjärtan, blompinnar, akvarell, foto, natur och våra kungspudlar.

Fru Månsson

Livets fram och baksida….

finafamiljen

En släktforskningsblogg

fortsättning följer...

Just another WordPress.com site

Konsten att rota

En amatörs guide till släktforskning

Nordic Roots

Genealogy in Scandinavia

Myrhammar

Life is an adventure!

Vegan Lynx

In memory of Marius, the murdered giraffe

Gunsans rum

Händelser ur ett oglamouröst liv

trädgårdssurr

Om växter, insekter, höns och annat i en trädgård

Moss and Fog

Beauty, design, and inspiration, everyday.

Pargonia

- Bloggen om allt och inget

claesbilder

Bilder om allt och ingenting

mybluezone

improve everyday

