Tänka sig… 100 000 klick på bloggen

Visserligen bloggar jag ju för min egen skull – jag gillar att skriva, helt enkelt – samtidigt som det är inspirerande att Svensson & co vill läsa det jag knappar in, men aldrig någonsin hade jag trott att ”de” skulle klicka 100 000 gånger på den under de fyra år som jag hållit på…

… detta trots att jag aldrig var något svenska-snille i skolan – för det var man inte när man har stavningsproblem.

Det kan dock göra detsamma idag, eftersom datorer gör gemene man uppmärksam på eventuella felstavningar… å kommer man inte på HUR det önskade orden egentligen stavas, så kan man alltid använda synonymer i stället – vilket dessutom är bra för ordförrådet, har jag hört -, och undvika att upprepa samma ord hela tiden.

Som sista (?) utväg kan man alltid googla det önskade ordet för att hitta stavningen…

… så har jag lyckats med detta, så kan alla. Det krävs bara lite – ganska mycket, för att vara ärlig – uthållighet i början, INNAN läsarna hittat till min blogg. Det är inte ”bara” att skriva, utan det krävs att jag lägger en hel del tid på att LÄSA och kommentera andras bloggar också.

Som jag vill ha det, ska jag behandla andra…
Jag föredrar bloggar som är lättlästa, dvs svart text på vit – eller åtminstone – ljus botten. Helst inte med jättelånga meningar, utan de bör vara försedda med både kommatecken och punkter… och tydligt indelade i stycken, gärna med underrubriker.

”Egentligen ska man bara behöva läsa rubrikerna för att bli varse om bloggen är så intressant att man orkar läsa hela texten… eller ej, precis som i en dagstidning.”

Dagstidningar innehåller som bekant en godis mix, bestående av både intressanta artiklar… och sådant som man bara bläddrar förbi, typ politik (nåja, men det intresserar ändå väldigt många). Så är det bara…

Man kan alltså välja att blogga om allt mellan himmel och jord, eller att hålla sig till enbart ett ämne, tex mode, heminredning, släktforskning… eller politik 😉 .

Godis Mix…
Min blogg innehåller – precis som dagstidningen -, en godis mix… dvs, där finns både sött, salt, surt och lakrits.

Skulle jag startat bloggen i dag, så hade det nog blivit antingen eller. Sannolikt lakrit… ursäkta, släktforskning, eftersom det är ett ämne som inte bara ligger mig varmt om hjärtat, utan även något som jag behärskar ganska bra. Lägg där till att det är inne för väldigt många att försöka reda ut sitt ursprung just nu…

… vilket väl är anledningen till att bloggarna i den kategorin – genealogi eller släktforskning – utan tvekan är de som får flest besökare… med andra ord är det vad min fyraåriga ”publik” vill läsa, så då vore det ju dumt att skrämma bort dem genom att skriva om politik… eller smink i stället.

”Kategorier & Taggar… är som ordningen i ett förråd eller skrivbord. Allt som hör i hop på något sätt hamnar i samma låda – julsaker i en och påskgrejer i en annan  – … medan taggarna preciserar vad som finns i lådorna.”

Det är bra att ha kategorier & taggar på bloggarna av mer än en anledning. Dels gör de att det blir lättare för mig att hitta en speciell text långt senare igen, dels kan Svensson googla sig till bloggen med hjälp av dem… och det är ju aldrig fel 🙂 .

Överdriv inte taggarna bara, för de måste gå att koppla till texten… för det är inte kul att leta efter tomtar i kartongen med påskgrejor, bara för att upptäcka att de inte finns där 😉 !

Det är inte heller fel att att göra reklam för bloggen genom att dela dem på olika sidor på nätet, tex facebook.

Nyttan med face-book…
Visserligen får man en läsarskara ändå så småningom – genom att läsa och kommentera andras bloggar -, men det går sannolikt fortare att uppnå samma resultat med hjälp av en passande facebook grupp… och det finns ett antal när det gäller släktforskning.

Det enda negativa är att uppskattning och eventuella kommentarer på bloggen hamnar i face-books flöde, vilket innebär att de sorgligt nog försvinner nästan lika fort som de skrevs… trots att det finns både en gilla-knapp och ett fält för kommentarer under min blogg.

En bild säger mer än tusen ord, sägs det…
… och visst händer det att jag googlar fram något passande när jag inte hittar något lämpligt på den externa hårddisken, men i möjligaste mån är bilderna mina 🙂 .

Även om jag vet av erfarenhet – låter något det! – vad som tilltalar mina läsare, så är jag medveten om dess motsats också.

”Mina `bekymmer´ på det privata planet – som inte är så privat längre…  för internet har hästminne – är inget som intresserar Svensson, så egentligen borde jag inte lägga tid på att ens skriva om det…”

Ändå gör jag det, för att JAG ska komma ihåg alla turer med landstinget, sjukresor, frikort både här och där mm mm… jag gör det med andra ord bara för min egen skull, och INTE för Svenssons…

”… för då borde jag egentligen berätta om kopparormar, bokvikningar och fjärilsväxter… för det är vad väldigt många av mina läsare har googlat på för att hitta min blogg.”

Så i stället borde jag ägna de ämnena mera tid, eftersom det är vad läsarna vill ha… och nöjda läsare kommer tillbaka = bättre läsarstatistik.

I de bästa av alla världar borde det som ligger mig närmst om hjärtat att blogga om, också vara det samma som läsarna vill läsa om… men så är inte fallet alltid.

Därför är denna blogg snarare en Godis Mix med både salt, sött, surt och lakrits i en salig blandning 🙂 .

Ha det bäst… tills nästa gång 🙂

Gunvor Persson

 

 

 

Det här inlägget postades i Allmänt, Blogg, Facebook, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

