Akvarie rummet… flödesschema

11 maj 2014 var senaste gången som jag rensade i akvariumen… vilket innebar att jag varannan vecka rev ut litervis med växter till komposten – men också flyttade runt en del av dem i mina fyra akvariumen – dvs två på 310 liter, ett på 350 liter och det lilla på 62… för tre dagar senare bröt jag knäet, och på den vägen är det.

002

Nu står de bara där – utan fiskar, men fortfarande med vatten – som en sorglig påminnelse om gångna tider… men min tanke har hela tiden varit att det ska bli liv i dem igen. Så därför har jag varken velat tömma eller sälja dem 🙂 …

FÖRST måste dock väggen bli färdig målad, och åtminstone partiet mellan en meter och en och en halv från golvet räknat lär jag snart kunna ge mig på… förhoppningsvis, eftersom att jag klarar att stå upp tio – femton minuter i taget 🙂 .
Dessvärre har alla mina små burkar med färg blivit förstörda, så det blir det första jag måste fixa…

”Resten – över en och en halv meter – får jag väl ragga upp en tvåmeters man till, eller för all del en kvinna… men tvåmeters damer är ovanliga.”

IMG_9826

Därefter ska akvariumet tömmas på sitt innehåll, flyttas ut på golvet… så att man kan lyfta ner bakgrundslådan (en bit av lådan syns i höger kant på bilden ovan) som är 120 x 50 x 20 cm stor.

Hyllan som lådan står på ska skruvas ner och flyttas en och tjugo till vänster… och monteras igen under den färdigmålade väggen.

Bakgrundslådan på hyllan, och akvariumet ska flyttas tillbaka och lodas in på sin nya plats… huga, sedan följer mycket jobb med att tvätta grus, fylla vatten och plantera.

Tyvärr är jag inte kapabel att göra så mycket av detta själv ännu… men planera och fantisera är jag desto bättre på 🙂 .

———————————–

Vad som ska ske med den väggytan som i dag står bakom akvariumet? Jo, den ska så klart oxå målas i samma stil 😉 ….

Inspirations bild…

Det här inlägget postades i akvarium, Akvariumen..., Allmänt, Fiskar, Knä..., Sölvesborg..., Uncategorized, Växter och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

