Zeldas pengar…

Jag har fem katter, samtliga försäkrade upp till tänderna. Just tänder är ett kapitel för sig själv när det gäller kattförsäkringar, och täcks inte av försäkringsbolagen… har jag hört.

Så givetvis fick minstingen Zelda problem med tänderna, eller munnen rättare sagt. EN tand drogs ut förra året i Rödeby, men resultatet blev inte det önskade… utan hon har gått på Metacam (= TREO för katter, kan man säga) till och från sedan dess.

Den 2 mars 2017 sanerades hennes mun i Hässleholm på nästan alla tänder… endast framtänderna sparades. Vad det skulle kosta? Någonstans mellan 10 000 och 15 000 kronor… var prisuppgiften jag fått.

Suck… Det är en himla massa pengar för mig, men det vara bara att bita i det sura äpplet… för jag har oxå haft tandvärk. Det hade inte varit human (hm, humant?) att låta Zelda gå och ha ont i munnen i kanske tio år till…

Fredagen den 3 mars hämtade syrran och svågern henne i Hässleholm… och löste ut henne med 15 600 kronor, vilket var vad ingreppet kostade UTAN försäkring. Försäkringsbolaget hade sannolikt gått hem för dagen, eftersom de inte lyckades få kontakt med dem… så ev. reducering på summan fick regleras senare.

En rädd katt försedd med tratt och fentanyl plåster som tog sin tillflykt in i lönnfacket bakom akvariumen tillsammans med skyggis snyggis Karamellen. Inte helt bra, eftersom hon skulle ha antibiotika två gånger om dagen + metacam… vilket innebar att TVÅ personer fick hjälpas åt att jaga ut henne därifrån med hjälp av diverse tillhyggen.

Detta var ju ohållbart att göra tjugo gånger… så Rigos gamla bur kom till användning igen. Visserligen kände jag mig väldigt elak över att ha henne inlåst i en gammal hundbur, men alternativet hade inte varit vidare snällt det heller :/ .

IMG_9794 (2).JPG… inredning av hundburen pågår.

IMG_9798.JPGFy katten… vad det är synd om lilla mej :/

Det var jobbiga två veckor med en högljutt klagande Zelda, men med facit i hand… så var det nog ett vettigt beslut. Hon fick sina mediciner och Hässleholm var nöjda med resultatet av operationen.

Och ändå nöjdare blev jag när jag fick brevet från Anicura dvs Hässleholms djursjukhus. Agria kommer att betala ut 11 100 kronor till mig 😀 …

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Blogg, Katter, Sölvesborg..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

