Handikappersättning…

Handikappersättning är pengar man kan få om man har en funktionsnedsättning eller sjukdom som gör att man behöver hjälp i vardagen eller har merkostnader…

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/handikappersattning

————————————–

Säkert har jag blivit upplyst om detta för ett par år sedan på rehab i Karlshamn, men har slagit det ifrån mig… för jag kommer att vara frisk om ett år. Punkt!
Nu var det en jobbarkompis som berättade det för mig igen, när jag gnällde över att jag tömt mina konton totalt på grund av hemtjänstavgifter, läkarbesök och sjukresor…

Handikappad är ett ord som jag alltid har varit allergisk mot. Jag har helt enkelt vägrar att lyssna på det örat… trots att jag har varit reumatiker så länge jag kunnat minnas – so what, man är inte sjukare än man gör sig – och sedan lång tid tillbaka är försedd med ett antal metalldelar, stag och spikar… vilket i min värld är helt naturligt, men det håller inte alla med om.

”Jag har träffat folk som har upplyst mig om att de tycker att det är konstigt att jag kunnat köra bil.”

Vilket jag sett som en självklarhet… snarare än en konstighet.

Jag har förr eller senare alltid blivit påmind om ”det” av Svensson, oftast när jag haft garden nere… och fått en smärre chock av att någon som jag lita på inte bara kan tycka så om mig, utan även utan skrupler kan slänga det rakt i ansiktet på mig i en situation när jag varit totalt oförberedd på det.

Jag brukar hålla med då – det är enklast så -, och sen försvinner jag ut i periferierna, och personen är körd för all framtid i min värld.

”Jag har träffat folk som tycker att det är konstigt att jag kan rita med mina deformerade händer. Då brukar jag svara att jag rita INTE med händerna… utan med en penna 😉 !”

Vilket väl är det som även Svensson gör, om och när de ritar… antar jag.

————————–

Nåväl, detta är förutsättningen för att kunna få det…

fb1

… kan säga att jag kan svara JA på samtliga punkter.

————————————-

PS: Det kommer att ta cirka två månader innan jag får ett ja eller nej på min ansökan.

PS 2: Jag kan även hantera en sax med mina händer… och klippa efter linjer som bara jag ser.

 

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Blogg, Knä..., Sölvesborg..., tecknade hästar :-), Tecknat :-), Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Handikappersättning…

  1. cina52 skriver:

    För min del är förvirringen total när det handlar om sjukdom och ev ersättningar.

    Liked by 1 person

Kommentera

