Födelseboken är ursprungskällan… eller?

Att folk bytte både för- och efternamn när de bosatte sig i Amerika är inget konstigt, det är faktiskt väldigt vanligt förekommande… men att samma sak kunde ske i Sverige – utan förklaring – har jag hitentills bara stött på vid ett enda tillfälle.

Konsekvensen av detta blev att jag trodde att ett flickebarn vid namn Else förolyckats på något sätt i barndomen, eftersom jag inte hittade henne i vuxen ålder – men som väl var hade min moster koll på läget -, eller i alla fall nästan… ska tilläggas.

Else var helsyster till min MF F Sven ”Greve Adam” Nilsson*…
… tillika hans enda helsyskon (eftersom hans båda helbröder drunknade som små när en segelbåt kapsejsade), men enligt min moster – som är barnbarn till Greven – hade han en syster som hette Ingri, som i sin tur var gift med en fiskare från Krokås (Mjällby sn, Blekinge).

Att detta par dessutom skulle blivit föräldrar till en stor barnaskara var således en stor överraskningen för mig… som också samtidigt innebar en – för mig – helt ny gren som ”måste” kartläggas.

Det blev dock problem direkt… för någon Ingri fanns INTE i Nils Vänligs barnaskara i födelseboken. Där fanns bara Else, Bengt, Elias och min MF F Sven…

”Och alla har vi lärt oss att födelseboken är första källa… för där har varken namn, datum eller födelseort hunnit bli förvanskligat genom att personen flyttat ett antal gånger.”

Det fanns alltså ingen dotter som hette Ingri – bara en som var döpt till Else – … men likväl gifte sig en Ingri den 27 mars 1886.

Maken hette Carl Johan och var en fiskare från Krokås, och de blev föräldrar till fem flickor och tre pojkar… innan Carl Johan dog den 16 april 1910. Då befann han sig på Rönne i Danmark… efter att ha blivit sjuk under fiske längs med Bornholmskusten.

I oktober 1911 flyttar Ingri och barnen till Djupekås 6… samma adress som hennes ”moster” Elsa Karlsdotter och Sven Kylman bor på.

Ingri slutade sina dagar den 23 oktober 1945 på Djupekås 23, Mjällby sn, Blekinge, Sverige.

”… så lilla Else, som föddes den 28 november 1863 både gifte sig… och dog som Ingri!” 

—————————————-

Av de åtta barnen emigrerade fyra av döttrarna till USA… likaså en av sönerna.

Den enda av de emigrerande barn som jag har hittat är Ida Karolina… som blev gift Rodin ower there. Familjen bodde i Hennepin County i Minnesota och fick minst tre barn… sannolikt finns det barnbarn till Ida C some where i dag.

rodin

Bilden lånad från http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=129629910&ref=acom och Hillside Cemetery, Hennepin County, Minnesota, USA

Även de tre barnen som blev kvar i Sverige har ättlingar, men eftersom detta nästan är nutid i släktforskningssammanhang… så nämner jag ingen av dem här.

https://gunvorpersson1.wordpress.com/2016/05/26/greven-adam/

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Genealogi, Sölvesborg..., Släktforskning, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

