Tre år sedan…

… jag var ute på altanen sist, eller om det nu är en kattgård.

Hur som helst – vilket det nu än är -. så har jag inte kunnat ta mig dit ut varken med eller utan rullstolen på tre år. Nära, men samtidigt så omöjligt långt borta på en och samma gång…

IMG_9910

… på grund av en nivå skillnad på 5-6 centimeter!
Dessutom en tröskel a´la Mount Everest… nåja, två centimeter typ, stod mellan mig och friheten. Den hade jag förmodligen kunnat forcera om jag rullat baklänges, men att rulla baklänges mot en altandörr som består till två tredjedelar av en stor fönsterruta kändes inte helt bra, för att inte säga ganska riskabelt… ville ju inte gärna riskera att spräcka den (och få den över mig).

————————————

Ett sätt att lösa det på var att lägga ett lager plattor till på det befintliga golvet, och hejsan hoppsan lade en kompis ut en annons på en rackarns massa stenplattor – eftersom de skulle lägga markbetong i stället – på facebook sommaren 2016…
Så, si så där åttio stycken tunga jäklar bytte adress till min garageuppfart i stället, och där har de ligget travade fram till i påskas 2017…

IMG_9897

… när syster yster – med kortison i armbågen (säkert hälsosamt att lägga stenplattor då. Not!) – och systersonen förbarmade sig över dem och lade ut merparten av dem. Hurra 🙂

Nu blev golvet i köket och altanen dito lika höga, men jag fick en ”vallgrav” på köpet…

IMG_9903

… som mosters make ”Ivan klarar skivan” fixade med cement. Han fixade oxå en ramp uppför Mount Everest 🙂 .

IMG_9917

Altanens storlek och plattorna var dock inte helt kompertiblar. För att få ett helt golv behövdes många av dem kapas – vilket man kan göra med rätt verktyg fick jag veta -… men hans hade gått sönder förra året, och han hade inga planer på att inhandla några nya verktyg i sin livstid (87!), men plötsligt händer det 🙂 . Host host!

”Nova Zembla” heter rhododendronen som vuxit in genom nätet… som för övrigt är väldigt sen i år (de brukar vara överblommade för minst en vecka sedan). Den utanför heter ”Fantastica”.

—————————- 2011 —————————-

Rådjur är det ett tag sedan jag såg här, men väl en igelkott härom kvällen…

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Blommor, Katter, Reumatism, Sölvesborg..., Trädgård, Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

