Rampen…

Jag har en ramp – som bostadsanpassningen i Sölvesborg fixat – … för att det ska vara möjligt för mig att komma in och ut ur huset (med hjälp).

Pratade med arbetsterapeuten angående utförandet av ramen som sitter runt den redan sommaren 2016… eftersom jag tycker den är fel konstruktionerad. Dessutom blir hela plattformen snorhal* när den blir våt (två hemtjänstpersonal ramlade tex där i vintras), men…

Jag ville att ramen skulle flyttas upp, typ fem centimeter över golvet… för att allt växtskräp i form av löv, fröer mm INTE skulle bli liggande där utan blåsa vidare, men hen förstod inte… utan pratade bara om riskerna det medförde att flytta upp brädan.

Risken var – fick jag veta – att förutom att jag kunde åka över kanten, så kunde jag fastna med rullstolen – vilket JAG motsatte mig å det grövsta och inte kunde förstå hur det skulle vara möjligt över huvud taget- , för innan hjulen ens hade kommit nära kanten hade jag i så fall krossat båda knäna på brädan som sitter i knähöjd!

Det slutade med att jag mer eller mindre hotade: -Då gör jag det själv! Vilket hen avrådde mig från att göra… 

IMG_9881Så här såg det alltid ut på rampen…

IMG_9886Fattas bara att det börja växa maskrosor där också…

Som väl var – för mig – så kunde inte ”Ivan klarar skivan” heller förstå hur jag skulle kunna fastna OM det var ett mellanrum mellan ramen och golvet… så nu är det det, som synes.

IMG_9928

Enligt arbetsterapeuten så låg det på mitt ansvar att underhålla träet… så nu är det ny oljat, dessutom med teakpigment i träoljan 🙂 .

IMG_9927Födelsedagsblommor. Har aldrig sett prickiga petunior förut 🙂 …

————————————————————-

* … fick också veta att man inte använde den typen av material som golv på ramper längre (men den vetskapen gjorde ju inte min mindre hal).

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Blommor, Knä..., Reumatism, Sölvesborg..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

