Sur är bara förnamnet…

… på apoteket och hemtjänsten. Ord stod mot ord… när jag ringde apoteket och undrade över hur det kunde bli så här. Men vi tar det från början…

———————————————

Jag skrev handlarlistan i vanlig ordning med grönsaker, bröd, apelsinjuice, färdigrätter mm… och längst ner på samma papper skrev jag mitt personnummer och: Folasin, Alenat… på apoteket.

 

Då menade jag att det var Folasin och Alenat… som jag behövde – och att de fanns på apoteket att köpa – och INTE på ICA. Mycket tydligt i min värld att det endast var de två sorterna allena som jag behövde – tyckte jag -, men icke… det kunde missförstås!

Hade jag behövt några andra mediciner hade jag förstås skrivit deras namn också, men enligt hemtjänsten sa apoteket att tre prickar betyder medmera, så jag fick därför även hem resten av de piller som jag fick förnyade recepten på den 26 maj när jag var på vårdcentralen (för att sjukskrivningen var på väg att ta slut).

Detta medförde en påfyllning i skåpet av fyra Metoject sprutor, en burk Omeprasol, en burk Esidrex, och en burk Prednisolon… som jag INTE hade behövt köpa än på ett tag.
En burk Esidrex hämtade jag förövrigt ut på ett annat recept för tre veckor sedan, så nu har jag sådana för sex månader framåt i skåpet.

Sen kan man ju undra VARFÖR de tog medicinerna från de nya recepten och inte från de gamla (har tex Prednisolon och Metoject recept som utlöper den 29 augusti som jag inte gjort ett enda uttag på och inte lär kunna göra heller pga detta).

IMG_9865

Nåja, det ”felet” hade jag kunnat leva med ”prick prick prick”, men det var inte slut där. Apoteket frågar hur medicin kassen skulle betalas, och hemtjänsten svarar med att betalas med mitt ICA kortet ”prick prick prick” TROTS att jag har ett konto på apoteket och betalar in 200 kronor i månaden på det.

Nog borde apoteket veta varför man har ett sådant konto? Annas kan jag berätta att det är för att fördela den ekonomiska smäll som det innebär att hämta medicin när frikortet är slut. Metojekt sprutorna kostar tex 200 kronor stycket…

Nu blev det i stället mitt ICA kort (läs mat kontot) som mycket oväntat fick punga ut med 1153,90 kronor 😦 …

———————————————-

PS: Jag har också därmed lärt mig den hårda vägen att INTE skriva tre prickar i fortsättningen!

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Knä..., Recept, Reumatism, Sölvesborg..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Sur är bara förnamnet…

  1. Gunvor Persson skriver:

    Sen kan man ju fundera på varför jag bara fick fyra sprutor… när det är tolv stycken på varje uttag.

    Gilla

  2. Maj-Britt skriver:

    Livet är verkligen hårt!

    Liked by 1 person

  3. Mariadottir skriver:

    Men himmel och pannkaka… vilka nötter…!

    Liked by 1 person

  4. Gunvor Persson skriver:

    Om jag skriver gurka, paprika… på ICA, så betyder det att jag endast ska ha det.

    Punkterna betyder INTE att jag FÖRUTOM GURKA OCH PAPRIKA oxå ska ha potatis, tomater, lök och rädisor.

    Gilla

Kommentera

