Telia och Discovery… en ”favorit” i repris

Jag har TV kanaler via Telia… än så länge, men har de inte kommit överens med Discovery innan juni månad är slut kommer jag att säga upp det.

Visserligen har jag en månads uppsägningstid som jag lär får betala, men hellre det än att Telia ska bestämma vilka kanaler jag ska titta på i fortsättningen.

Kanalpaketet som jag har heter Lagom och kostar 279 kronor i månaden för 40 kanaler… men i verkligheten är det ungefär 25 kanaler, för de övriga 15 är sk HD, eller dubbletter.

Av dessa 25 försvinner nu sju stycken (grön markerade) den 8 juni… med väldigt kort varsel, men enligt telia – som enligt reklamen påstår sig ha Sveriges nöjdaste kunder! – har de mejlat och SMSat kunderna för ungefär tio dagar sedan, men det stämmer inte… jag har varken fått mejl eller SMS*.

Dessutom lade de INTE ut informationen om detta på sin egen facebook sida https://www.facebook.com/telia/  förrän den 1 juni… vilket göra att åtminstone jag tvivlar på att de känt till detta tidigare, även om de påstår något annat i dag.

Trots att jag borde vetat detta… och de säger sig ha känt till detta för minst tio dagar sedan, så gjorde de reklam för fotbollsmatchen på 5:an på sin hemsida så sent som den 6 juni…

telia1

Dessa sju grön markerade – hejsan hoppsan – ersätter Telia på eget bevåg mig med fyra likvärdiga kanaler… åtminstone är de likvärdiga i deras värld.

telia2

OBH Nordic är dessutom ingen ”vanlig” TV kanal – vad jag förstår – … utan en playtjänst, vilket innebär att man kan titta på den via platta (om man har någon) eller dator… eller på en smart-TV.

”Tyvärr är min TV lika dum i skallen som jag, så frågan är väl om det kommer att fungera på den överhuvudtaget.”

————————————–

Likvärdig(a) betyder likvärd, jämngod, lika bra, värd lika mycket… enligt vad jag har lärt mig en gång, men för mig är inte dessa ”likvärdiga” kanaler ett dugg likvärdiga.

De kan tex inte visa fotbollskvalet mellan Sverige-Frankrike (vilket Telia gjorde reklam för på sin hemsida så sent som i går), och sannolikt inte NCIS, Criminal Minds, Bones mfl heller… som också går på 5:an, och då anser inte jag att dessa kanaler lever upp till att kallas likvärdiga.

Likvärdiga i detta sammanhang betyder sannolikt att ersättningskanalerna kostar lika mycket för Telia att köpa in, inget annat…

——– inte första gången ———

Det är max två år sedan Telia och Discovery inte lyckades förhandla fram ett avtal i tid, och den sistnämndes kanaler stängdes ner. Den gången kunde man utan avgift byta ner sig till ett annat kanalpaket… vilket jag gjorde då.

telia12

Jag tillhörde med andra ord det sk. lämmeltåget, enligt Telia, och jag har inte lärt mig ett dugg sedan förra gången – och tro det eller ej, inte har jag ångrat mig heller -… men denna gången finns inte det alternativet… för det finns inget att byta ner sig till, förutom att säga upp TV paketet då och leta upp någon annan leverantör.

Detta kommer jag att göra om detta INTE är löst den siste juni. Då beställer jag färdtjänst till första bästa affär som tillhandahåller antenner / paraboler och kan leverera de kanaler jag vill se och betala för.

——————- kasta bensin på elden —————

Dessutom borde kundtjänsten lära sig att INTE kasta bensin på elden, men nej då… gång efter annan levererar de detta negativa besked till sina måttligt roade kunder, och avsluta det med ”Ha en fortsatt bra dag” eller ”Ha en trevlig kväll”.

”Tror de verkligen att kunderna blir gladare av en sådan kommentar så tror de väldigt fel… snarare är det att betrakta som ett hån!”

telia3

Först levererar de en kalldusch… och sedan en kränkning av kunden. Är det konstigt att folk blir förbannade?

telia8

Vad är det som säger att den lokala krogen kan sända matchen? En stor stark kan de inte servera, eftersom de nyligen blev av med tillståndet…

—————————————————

* Hoppas att det uteblivna mejlet och SMSet INTE beror på att jag inte har en telia-mejl… eller att mitt mobilabonnemanget finns hos en konkurrent.

 

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Telia och Discovery… en ”favorit” i repris

  1. Åsa skriver:

    HBO är som du skriver en playtjänst. Men du behöver inte ha dator eller smart tv för att se den.
    Har du bara en digital tv box från Telia så kommer du åt den genom att trycka på MENU på fjärrkontrollen och sen väljer du Play.

    Liked by 1 person

  2. Gunvor Persson skriver:

    Kunddriven verksamhet… är väl vad telia sysslar med till vardags, även om de verkar ha glömt det nu.

    Gilla

Kommentera

