Planering av hemtjänst… och dörrjävel.

När man har hemtjänst måste man anmäla eventuella utflykter till dem minst fem dagar före man ska i väg… så att de ska kunna planera. Det köper jag rakt av… jag förstår att de måste ha en viss framförhållning.

Jag lämnade in en lapp i god tid med fyra datum – och klockslag – när jag hade tider hos sjukgymnasten.

Förutom tiderna skrev jag också vad jag behöver hjälp med för att bli klar tills taxin kommer… och sist men inte minst, komma ut ur huset. Visserligen har jag en dörröppnare som jag ska kunna öppna med fjärrkontroll… men den fungerar bara ibland.

—— ytterdörren… ett kapitel för sig själva ——

Det är två firmor inblandade i ytterdörren.
Dels har Blekinge lås och larmteknik monterat in ett Phoniro lås på dörren som gör att hemtjänsten kan låsa upp den med sina mobiltelefoner (inget jag önskade, men det gör livet enklare för personalen som därmed slipper ha nycklar med sig).

Detta lås kan även jag låsa och låsa upp med en fjärrkontroll…


Dörröppnaren…

Till detta låset är en dörröppnare – som öppnar dörren på vid gavel och stänger den igen – monterad. Med andra ord borde jag kunna ta mig ut själv… med lite – nåja, ganska mycket! – tur, men då vill det till att tekniken är hundraprocentig. Tyvärr är den inte det på långa vägar 😦 …

Phoniro låset fungerar oftast vid första försöket, dock inte alltid tillsammans med motorn som ska öppna dörren.

Oftast startar motorn, men det enda som händer är att den stampar, sliter och försöker öppna dörren… men utan resultat. Risken är i stället överhängande att den slits loss från antingen väggen eller dörren en vacker dag…

Detta är inget nytt problem. Redan i fjor vibrerade den högra gaveln loss på ”motorn”. Firman löste detta genom att fråga mig om jag hade tejp – vilket jag hade – och tejpade helt sonika fast den igen. Man kan säga att symptomet åtgärdades, men ”sjukdomen” fanns kvar…

Blekinge lås och larmteknik – som installerat Phoniro låset – har varit här mer än en gång, men hittar inget fel på deras utrustning… eller någon förklaring till varför dörröppnaren inte är pålitlig (givetvis har det fungerat UA vid dessa tillfällen).

Firman som installerade dörröppnaren är oanträffbar. De ringer inte upp, fastän de fått ett antal meddelande om detta problemet under det senaste halvåret… de verkar inte ens vara intresserade av att försöka bevisa att utrustningen de monterat fungerar som den ska (eller om felet sitter någon annanstans).

Dörröppnaren monterades för att göra livet enklare för mig, men det är precis tvärtom.

Även om jag idag kan ställa mig upp igen och trycka ner dörrhandtaget, så ser öppnaren effektivt till att stänga dörren i nästa sekund… dessutom blir den jättetung.
Hade den inte gjort så hade jag förmodligen kunnat få upp dörren genom att sätta fötterna mot den och trycka upp den – och den hade stannat öppen -, på samma sätt som jag gjorde INNAN dörröppnaren monterades dit… men det är omöjligt att göra så nu, tack vare öppnaren.

Lär väl sluta med att JAG måste ringa en annan elfirma och försöka få dem att ta tag i det – eller åtminstone plocka ner eländet -, för det fungerar ju ändå inte som det ska.

Härom dagen satt jag tex ute på rampen. Ytterdörren var låst, och jag rörde INTE fjärrkontrollen… men trots det hör jag hur motorn jobbar på insidan och försöker öppna dörren med 5-10 minuters intervaller under den dryga timme jag satt där ute :/ .

—————————————

Nåja, detta är uppenbarligen inget jag – läs, hemtjänsten – kan påverka.

——— planeringen av hemtjänsten ———-

… lämnar – trots inlämnade uppgifter i god tid – mycket att önska. Mitt förtroende för dem är sedan länge väldigt lågt, så lågt att jag ens undrar om det är någon större idé att lägga energi på att skriva och lämna in papper på eventuella förändringar till dem.

Man kan få psykproblem för mindre saker än att inte veta hur ens dagen ser ut… ska ni veta.

Osäkerheten som detta orsakar… ska jag blir klar innan tex taxin kommer eller inte? 

Den ena dagen är morgonhjälpen planerad till fem över åtta… nästa dag är det halv tio som gäller. Förmiddagsbesöket kan infalla mellan 10.15 och 11.30…

Ena dagen är middagen planerad till 11.30… nästa dag ligger den 13.30 som först… så jag vet inte från den ena dagen till den andra – eller ens när jag vaknar på morgonen – när jag har middag (eller frukost), vilket jag kan tycka är min rättighet att känna till… allra helst sedan jag tar mediciner i samband med måltiderna.

Det är inte heller direkt ovanligt att personalen som är klar med sitt ärende möter den personal som har nästa besök på trappan…

————————————————

Den 30 maj. Skulle jag åka 11.00… 10.15 larmade jag, för det skull ju vara trevligt med både frukost och kläder innan taxin kom. Besöket var helt korrekt inplanerat, men personalen som skulle hit hade dock inte kunnat lämna föregående brukare förrän en sköterska anlände dit…

Dörren fick öppnas med handkraft, eftersom den bara stod och ryckte när jag tryckte på fjärrkontrollen…

Den 5 juni. Skulle jag åka 12.30…  men inget besök var inplanerat inför det.
Det löstes genom att personalen som var här på förmiddagen dagen till ära hade med sig en tjej som gick på introduktion för henne… så hon körde helt enkelt förbi här på väg till en annan brukare och släppte av henne.

Och nej… dörren gick inte upp per automatik, varken vid första eller andra försöket. Det slutade med att hon fick öppna den med våld och binda fast den för att jag skulle kunna komma ut.

Den 12 juni. Skulle jag åka 09.30... halv nio kom hjälpen, och de var klara efter tjugo minuter. Att jag skulle i väg visste de inte, och nästa besök var – enligt dem – planerat först klockan 11.30… så det blev till att åka ut klockan 08.50 och äta frukosten ute på rampen (som tur var, var det uppehållsväder just då, för en timme senare ösregnade det).

Dörren fungerade ua 🙂 .

Den 19 juni. Skulle jag åka 09.30… fem över nio fick jag kalla fötter och larmade… eftersom jag i vanlig ordning gärna vill ha både frukost och en tröja på mig.
Några minut senare anlände den planerade morgonhjälpen – och hon var lyckligt ovetande om att jag skulle i väg -… så jag blev anständigt klädd och katterna fick frukost. Själv åkte jag i väg utan att varken ha ätit… eller tagit mediciner (eftersom jag inte gärna vill ta dem utan att äta något).

Dörren? Nopp, efter två försök fick den öppnas manuellt och bindas fast i räcket på rampen för att jag skulle komma ut helskinnad…

————————————-

PS: Jag har en teori om varför dörröppnaren inte fungerar, men varför planerarna för hemtjänsten i Sölvesborg inte får ihop sitt jobb – trots inlämnade papper på ändringar i god tid – begriper jag inte…

——————————–

PS 2: Väldigt många inom hemtjänsten har blivit vittne till hur ytterdörren beter sig och tycker att det måste DOM fixa, och jag håller med. Problemet är bara att den firman menar att det är en omöjlighet att dörren beter sig så som vi beskriver… enligt killen från lås och larmteknik som var här och bytte batteri i fjärrkontrollen i torsdags. Enligt honom – och tydligen även C på bostadsanpassningen – skulle firman höra av sig till mig under samma veckan… men icke.

PS 3: Har googlat på den aktuella firman och 2015 hade de inte F-skatt, vilket innebär att köper man en tjänst från en sådan firma är man som köpare skyldig att betala både skatt och arbetsgivaravgifter… vilket jag utgår från att kommunen känner till.
Bara att hoppas att firman hade / har F-skatt 2016 och 2017…

Det här inlägget postades i Blekinge, Knä..., Reumatism, Sölvesborg..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

