Jordgubbslandet…. på riktigt

jordgubbar3
Långfilm producerat av Anagram Film och Tv – Biopremiär 2017

Manus och regi: Wiktor Ericsson
Foto: Nadim Carlsen
Scenografi: Elle Furudahl
Mask: Camilla Norberg Hansen

Skådepelare: Staszek Cywka, Nelly Axelsson, Julia Kijowska, Przemyslaw Sadowski, Mateusz Krol, Jan Dravnel, Torkel Petersson, Emelie Strandberg, mfl

Svensk text. Filmen är på polska, och till viss del på engelska…


🍓
🍓 
🍓🍓 🍓🍓 🍓🍓

Jordgubbslandet är en berättelse om den förbjudna förälskelsen mellan en polsk pojke – Wojtek – och femtonåriga Annelie -… bondens dotter.

Wojtek kommer till Listerlandet – Jordgubbslandet – i Blekinge, tillsammans med sina föräldrar för att hjälpa till med familjens knapra ekonomi… genom att tjäna pengar på att plocka jordgubbar hos en bonde (som i filmen bodde på Tureborg).

Bondens dotter Annelie hjälper också till, men knappast av samma anledning och ej heller som plockare. Hon sitter där – butter, osynlig och tämligen ointresserad i sin egen lilla värld – och leker med mobilen vid fältets ände… och byter in lådorna med de plockad bären mot blå kuponger, som i sin tur byts mot pengar när gästarbetarna reser hem.

Filmen utspelar sig – förutom på de stora jordgubbsfälten på Listerlandet – även i Sölvesborg under Killebom… men är trots de vackra omgivningarna i Blekinge en mycket sorglig historia.

En historia som utöver förälskelsen mellan Annelie och Vojtek även skildrar en värld full av motsättningar och fördomar…

Fördomar och motsättningar mellan svenskar och gästarbetare… och vise versa. Mellan ”polackerna” och arbetarna från andra länder… likaså mellan föräldrar och tonårsbarn. För att inte tala om ovänskapen som kan uppstå när barndomsvänner plötsligt växer ifrån varandra…

🍓🍓 🍓🍓 🍓🍓 🍓 🍓 🍓🍓

Att Lister borna har/hade fördomar mot gästarbetarna är ingen överdrift… född och uppväxt mer eller mindre mitt i Jordgubbslandet som jag är.

Varje sommar kom de. Mängder med ”polacker”… för att jobba på fälten. ”Polackerna” kallade vi dem bara, var i sig de kom från Polen eller något annat land.

Namnlösa – mestadels män – för att jobba på gårdarna med att plocka jordgubbar och skörda allsköns grönsaker som gurkor, sallad och lök.

Och jag erkänner utan omsvep; det var inte utan att jag kände ett visst obehag, och gjorde mig så liten och osynlig jag bara kunde… när jag mötte dessa väldigt solbrända och dammiga män (man blir både och när man jobbar ute på åkrarna dagarna i ända) komma gåendes längs med byvägen…


Privat foto från Lörby…

De första dök upp i början av åttiotalet och kom körande i små små bilar – som verkade rymma hur många människor som helst – i samband med att grödorna som bönderna odlade på sina åkrar förändrades.

Antalet sädesfält minskade drastiskt… och ersattes till att börja med med sk Kinakål. En grönsak som kräver bra mycket mer jobb än ett sädesfält… som egentligen bara krävde en traktorförare med såningsmaskin – och så småningom en tröska – för att hård dra det.

Kinakålens små plantor däremot, skulle först planteras – och sedermera skördas – för hand…

Privat foto från Lörby…

🍓🍓 🍓🍓 🍓🍓 🍓 🍓 🍓🍓

Bra kritik har den fått… och förtjänar också.

Miljöerna är vackra… och så finurligt filmade att jag har svårt för att peka ut platserna exakt, även om de alla ser väldigt bekanta ut. Åkern med vattenspridaren fanns i mitt blickfält dagligen tills jag flyttade hemifrån.

Dessutom är filmen ackompanjerad av tornseglarnas outtröttliga skri i sjustrukna C… precis som i verkligheten på Lister.

———————————

Filmen får fem🍓🍓🍓🍓🍓 av mig, även om jag väl får anses vara jävig.

Det var knäpptyst i salongen – man hade hört ett popcorn falla – … när den brutala slutscenen tonades ut. Så kan det väl inte sluta?
Men det kunde det.. vilket lämnade publiken väldigt tagna av filmen de nyss sett.

Träffade en gammal lekkamrat – också född mitt i Jordgubbslandet – utanför, och hennes spontana kommentar beskriver nog vad väldigt många egentligen kände: -Jag skäms!

————————————–

PS: Det är första gången jag känner en av skådisarna i en film 🙂 .

Agnes Lingöy såg oxå filmen – precis som jag – på ett utsålt Scala i Sölvesborg. Hon spelar Annelies barndomsvän … som vuxit upp till en tuff – inte helt sympatisk – brud i lyxförpackning!

http://www.sydostran.se/solvesborg/agnes-gor-debut-i-filmvarlden/

jord

http://www.sydostran.se/solvesborg/agnes-gor-debut-i-filmvarlden/

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Blogg, Sölvesborg..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

