Slätknut och shamballa…

247Att göra ett shamballa-armband är mycket lättare än det ser ut. Det enda man behöver är tråd och pärlor + lite lim… men om det ska vara så lätt – som jag påstår – vill det till att man vet hur man knyter macramé… å det vet jag (skryt skryt), eller rättare sagt; jag kan göra en slätknut.

Jag får kalla fötter om någon börja snacka om dubbla halvslag, kalvar och lärkhuvuden – macramé språk! -, vilket handlar om att slå knutar i olika riktning och kombinationer för att skapa mönster. Det är dock överkurs om man ska göra armband, för man behöver bara kunna EN enda knut… slätknuten 🙂 .

——————————————————-

Jag hittar inga lättbegripliga bilder på hur man gör slätknutar på nätet… så jag försökte göra några själv. För att göra det extra pedagogisk har jag valt olika färg på snörena 🙂 …

Förutom stören behöver man en bit tejp för att hålla ”arbetet” stilla…

021Det röda snöret i exemplet är stommen som man slår slätknutarna på. Stommen kan bestå av flera snören eller tex en bred läderrem… men till ett shamballaarmband använder man bara ett snöre i stommen, ett snöre som är två och en halv gång så lång som omkretsen av handleden.

Den svarta och den grå tråden använder man till slätknutarna och det går åt galet mycket… mät upp vad du TROR det går åt, och tre dubbla sedan den längden (och hoppas på det bästa).

027             023

Den ena tråden (svart) ska alltid läggas ÖVER stommen… varannan gång från höger och varannan gång från vänster.

Den andra tråden (grå) läggs över och runt den svarta, och alltid UNDER stommen (röd) och upp genom den svarta öglan.

025          031

Å så fortsätter man  😉 .Efter varje knut drar man åt den hårt, vilket jag inte gjort på bilderna…

——————————————————-

249Strasskulor är dessa pärlor köpta som… tycker nog att de är mer lika små golfbollar 🙂 .

Det här inlägget postades i Allmänt, Blogg, Pyssel och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

