Metropolen västerut…

(en gammal Lilla Damen blogg från den 27 juli 2010…)

…är ett trevligt ställe.  Finns många kul affärer där… allt från akvarieaffärer, bil, elektronik och ”bygg & fixa själv” till VäxtHuset. Livsfarligt ställe… brukar bli dyrt att köra dit, faktiskt fullt i klass med att köra till akvarieaffären!

EN anledning till att jag styrde kosan dit häromdagen var att kolla in vad de hade i hyllan för trädgårdsbelysning…

västerut ”Min kärra”

Kära Syster & co har belysning på två STORA träd, vilket är snyggt som attan… men deras lampor är ett fall för en elektriker.

Hmmmr… känner jag någon elektriker? Nope!
Att anlita en firma för att få lite lyse på baksidan är nog lika dyrt som det låter… så planen på sådana lampor skrinlades på direkten, men det finns ju även armaturer som kopplas via en transformator i ett vanligt vägguttag. Visserligen är det väl inte samma kräm i dom, men men… nu har jag en jäkligt mörk trädgård bakom huset.

Jag bor i och för sig i stan i ett villakvarter, men med skogen som granne och inte en endaste gatlampa inom synhåll så blir det mörkt… väldigt mörkt. Inte för att jag är mörkrädd, men det kunde vara trevligt att se något när man glor ut genom ett av de tre fönstren som vetter ut mot baksidan på kvällen 🙂 …


På jakt efter ljus…

VäxtHuset har en hel del trädgårdslampor av den sort som jag var ute efter, dvs sådana som en glad amatör – jag! – kan koppla in… eller rättare sagt FÅR koppla in. Efter lite velande hit och dit föll valet på en 50w armatur a`549 kronor, en transformator på 60w a`399 kronor och en 7,5 eter lång kabel a`139 kronor!

Finns en regel som säger att man alltid skall multiplicera med Pi… det borde jag gjort när de gäller kabeln. Fan  !

Blir till att köra dit igen, för jag kom inte längre än till tallen med lampan… och jag SKA till äppelträdet och ormbunkarna, är det tänkt. Nå, lampan lyser faktiskt helt ok… så ok att jag vill ha fler! Tyvärr har jag inte ekonomi för det just nu…


En hel del energi…

… har lagts i nämnda trädgård i sommar 😀 .
Hortensia buskarna har klipps ner. Är väl inte rätt tid att göra det nu, kanske… men de såg för bedrövliga ut efter denna vinter. Att det dessutom varit bevattningsförbud för sjätte sommaren i rad har nog inte gjort saken bättre…

västerut1
”Nyklippta hortensior och tallen + lampan” 

Gullvive beståndet trimmades ner nästan helt förra veckan… och jag höll på att trimma svansen på en kopparödla samtidigt. Vet inte vem som blev mest överrumplad, ödlan eller jag  …

Tre stackars små rhododendron har flyttats till en ny plats intill husväggen (norr) för att ha en bättre chans att överleva framtida bevattningsförbud.

Fyra gamla plaststolar och två ännu äldre stegar (som hängt på planet sedan jag flyttade hitt -93) har åkt till sopstationen.


Kirskålsrabatten vid planket…

… som sprutades ner med någon hemmablandad häxbrygd förra sommaren, har sett för jäklig ut sedan dess… men kirskålen är i stort sett borta. Detta område i trädgården är väldigt i ögonfallande, eftersom solen ligger på mot planket på en annars skuggig baksida.

västerut2
”Planket drar blicken till sig 🙂 ”

Vore jag smart – som sagt! – så lät jag det vara ett år till, så de döda syrenstubbarna med tillhörande rötter hinner murkna lite till… men hur kul är det?


Finns för övrigt mer att fixa…

Karaganen (har jag för mig att det är) har 45 graders slagsida och måste stagas upp. Ett styck stör är inköpt till detta, måste bara leta upp en stark – eller två! – individ, försedd med både spett och slägga…

Äppelträdet måste friseras lite… grenarna är så nertyngda av äpplen att jag slår huvudet i dem 

Den där jala vattenslangen som drabbas av slangvred så fort den ska användas – till mycket förtret! – skall kapas av med ett antal meter… för jag behöver inte ha en slang som är betydligt längre än tomten att slåss med (förövrigt är det ju dessutom oftast förbjudet att använda den  )…


Minns Ni kärran utanför VäxtHuset?

Den innehöll inte bara belysnings attiraljer, utan oxå en säck med fem perenner… tänkta att plantera framför planket. För att vara exakt, så innehöll den en kärleksört modell större… en prästkrage som luktar skit och tre rödbladiga alunrot (en alunrot, flera alunrötter… vad heter det?). Nu återstår bara att se om jag lyckas få hål i jorden   …

västerut3
”Först ut i den tänkta perenna rabatten…”

Att det enbart blir en perennrabatt har sin förklaring, planket är i så dålig kondition att det gungar vådligt bara man andas på det… och den dagen det brakar omkull blir det inte kul om man har ”riktiga” buskar där.

OM jag nu lyckas få hål i backen kommer jag dessutom att flytta dit växter som jag redan har, men som står för tätt… får se vad det blir, men några ormbunkar och dagliljor tror jag 🙂 .

Lär återkomma om detta projekt… så på återseende 🙂 !

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Blogg, Sölvesborg..., Trädgård, Uncategorized, Växter och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Metropolen västerut…

  1. Gunvor Persson skriver:

    Uppdatering på dagen sju år efter att ovanstående text skrevs… och jag kan inte längre göra något i trädgården själv, utan måste anlita folk till det.

    Vad som blev av lampan vet jag inte, men båda planken är utbytta. Karaganen är numer rak och fin…
    … men av växterna i kassen är det nog bara alunroten som lever, men ormbunkarna trivs desto bättre.

    Gilla

Kommentera

