Tack för det, Telia Support…

Tidigt en torsdagsmorgon – si så där 03.00, när jag som bäst tittade på TV – härom veckan, slutade TVn fungera… eller åtminstone försvann kanalen jag tittade på när det var som mest spännande.

What? Konstaterade snabbt att det inte BARA var den kanalen som gett upp, utan varenda jäkla kanal var död. Nåväl, vad är väl ett missat slut på en deckare mitt i natten…

Mindre kul var det – när morgonen äntligen grydde – att upptäcka att även datorn hade tappat kontakten med ytter världen…

Jag kom inte in på dagstidningarna jag prenumererar på på nätet, inte heller på bloggen, ancestry och liknande släktforskningssajter… eller spotify.
Spotify! Utan spotify har jag bara tinnitusens eviga tjutande dånande och susande att lyssna på dygnet runt, morgon, middag, kväll och sömnlösa nätter. Inte kul… lägg därtill att jag inte ens hade facebook (skriii… katastrof ju: Hur ska jag nu få reda på vem som gjort vad  😉 ) att sysselsätta mig med?

Det är bara att konstatera… livet blir väldigt tyst och innehållslöst utan ett fungerande internet!

Första rådet för att ”bota”  fallerande internet och datorer brukar som bekant vara att dra ur alla kablar – sätta tillbaka dem igen efter 15-20 sekunder – … och whola, ”datorn” blir som ny. Denna procedur är inte helt enkel att genomföra när man sitter i rullstol (och inte når varken väggkontakterna eller sladduslingarna), men som väl är fanns det ”folk” från hemtjänsten som gjorde både och, och kunde göra detta – flera gånger tillochmed -, men vad hjälpte det.

… Internet var och förblev dött… stendött.

———– Telia Support, första försöket… ————–

Efter att ha varit utan nät och TV i ett drygt dygn ringde jag Telias support på fredagsmorgonen, och blev kopplad till en trevlig kille som med 99 % säkerhet visste vad problemet var. Routern behövde bara fabriksåterställas, så skulle problemet vara löst. Ehe? Och hur gör man det då?

Jo… på vänster sida av routern finns två USB kontakter, och emellan dem finns ett litet litet hål innehållande en ännu mindre knapp. Denna lilla knapp ska tryckas in med en tandpetare (eller annat spetsigt föremål) i ca 15 sekunder… och så skulle internet komma igång om si så där 30 minuter. Lät för bra för att vara sant, och det var det också. Trots två försök att återställa routern var och förblev internet lika dött.

Kom jag ut på nätet nu då? Nej, internet var och förblev dött… stendött.

———- Telia Support, andra försöket… ————

… så i fredags eftermiddag ringde jag Telia igen, och återigen fick jag veta att det inte fanns några kända störningar i mitt område. Jag berättade för killen vad vi, dvs hemtjänsten redan gjort… vilket inte hade hjälpt. Jag kom fortfarande inte ut på nätet. Han försvann för att titta på sina instrument, och kom tillbaka om inte skogstokig, så nästan… och upplyste mig om att vi minsann inte alls dragit ut några kontakter eller återställt routern:

”-Jag kan se allt ni gör här, NÄMLIGEN… och jag kan se att ni INTE har gjort det!”

Att jag återigen berättade vad vi gjort – och som jag sett hemtjänsten göra med mina egna ögon! – hjälpte föga! Enligt honom hade vi INTE gjord det, punkt… så läst mellan raderna menade han att jag ljög!

Till Dig vill jag bara säga en sak, lär dig att inte gå i klinch med kunden / uppringaren. Hens synpunkter får inte föraktas…

———————————————————————

Tro´t eller ej, men jag har också jobbat i en ”support” och har viss erfarenhet av att ta emot samtal. Hur hade det sett ut om någon ringt till mig, och talat om för mig att det brinner i hens hus… och jag hade svarat att det gör det inte: -Jag kan se ditt hus här, nämligen… och det brinner inte! Tror inte jag blivit långvarig på det jobbet…

———————————————————————

Eftersom vi inte gjort det jag påstod, uppmanade han mig att FÖR HANS SKULL dra ur kablarna igen, varpå jag svarade att jag inte kunde det. Varför? ville han veta, och jag berättade att jag inte nådde dem pga att jag satt i rullstol. Suck… långt om länge och mycket motvilligt ”erbjöd” han att göra en felanmälan (om jag ska vara ärlig trodde jag att det var det jag försök göra, men förmodligen på fel ställe), vilket jag sa ja till, åtminstone två gånger.

Kan säga att din arbetsgivare Telia i det läget var fem sekunder från att mista en kund, tack vare dig!

De räddades enbart av att en halvdöv släkting – 80+ – råkade komma hit, och jag i ren desperation gav henne luren och bad henne framföra att vi gjort allt det han påstod vi inte gjort… för att han trodde INTE mig.

Hon ombads då av någon anledning att uppge en av den handfull coder som finns på routerns baksida. Man kan ju undra varför jag inte fått den frågan, för det hade jag utan problem kunnat svara på. Tack och adjö!

Kom jag ut på nätet? Så klart inte, internet var och förblev dött… stendött.

Det som hände sedan var att jag fick två SMS från Telia.

Avisering! Hej! Vi har tagit emot din felanmälan med referensnummer xxxxxxxxxxx. Ärendet lämnas nu över till våra specialister för fortsatt analys. Hälsningar Telia

Avisering! Din felanmälan beräknas vara åtgärdad senast 2018-04-10, 18.00 . Hälsningar Telia

——————————————

Vad i hela världen skulle jag nu göra – utan både nät och TV – i fyra dagar? Det enda jag egentligen var kapabel att göra var att ”döstäda” lådor och korgar, och rensa bort papper som varken jag eller någon annan garanterat kommer att behöva i framtiden. Många papper blev det som åkte i soporna, och resten sorterades i två  högar… en som handlade om knäet på något sätt, och en med övriga bra att ha dokument.

Dessutom upptäckte jag att jag sannolikt inte behöver köpa fler kuvert under resten av min livstid, eftersom jag hittade massor i alla möjliga storlekar…

IMG_0855 (2)I denna pärm finns papper/dokument från den 12 maj 2014 och till mars månad 2018, som enbart handlar om mitt ”Jävla Knä!”  https://gunvorpersson1.wordpress.com/javla-kna/ .

Där finns papper från tre olika ortopedmottagningar / avdelningar i två olika län, en stroke- och rehabavdelningen i ett av dessa län + specialistrehab.
Där finns papper från en infektionsavdelning x två. LÖF – anmälan, avslag, överklagan… och avslag igen, med motiveringen att mitt knä var komplicerat och resultatet var vad man kunde begära. IVO. Försäkringskassan… med ca femton sjukskrivnings intyg, och ansökning om handikappersättning våren 2017 (pga fördyrande levnadskostnader med ca 2000 kronor i månaden i form av hemtjänst, frikort på medicin, läkare-sjukgymnastbesök och sjukresor)… avslag, med motivering: En knäprotesoperation tar INTE ett år att rehabilitera… utan tre månader, för det har socialstyrelsen bestämt! Ny ansökan hösten 2017, som otroligt nog blev beviljad från och med februari 2018. Sjukpenningen har i april 2018 gått över till sjukersättning…

Där finns också papper om bostadsanpassning, färdtjänst, korttidsboende och hemtjänst… fortsättning lär väl tyvärr följa, men då måste jag investera i en ny pärm.

Egentligen borde jag väl ge Telia Support dagens ros, pga allt tråk jobb som jag gjort tack vare dem!

———————————————-

Tio i elva på tisdagen fick jag följande SMS från Telia…

Nu är din felanmälan med referensnummer xxxxxxxx åtgärdad. Har du ytterligare behov av kontakt med oss angående din felanmälan, skicka ett SMS med texten TELIA till 71100 så ringer vi upp dig. Hälsningar Telia

… och glad i hågen slog jag på datorn BARA FÖR ATT UPPTÄCKA ATT INTERNET INTE FUNGERADE. Så jag gjorde som det stod i SMSet och skickade ett SMS till dem. Knappt hade jag tryckt på skicka förrän jag fick följande svar från dem:

Hej! Vi kan tyvärr inte ta emot din önskan om att bli kontaktad. Vänligen kontakta oss igen via telefon eller via Telia.se./kontakta. Hälsningar Telia

Vad i he..ete, Telia? Driver ni med mig, eller?

———– Telia Support, tredje försöket… ————–

Åter igen ringer jag till Telia Support och dra hela historien för en kille som hette Leo. Mjo, felet skulle vara åtgärdat, men… så undrade han om det satt någon kabel i den röda kontakten, vilket det gjorde och har gjort sedan router kopplades in för tre månader sedan. Fick veta att det INTE skulle sitta någon kabel där, så rådet var att ta bort den och återställ routern för fjärde gången.

Syster och systerson – den sistnämnde på god väg att bli elektriker med inriktning på datorer – kom och drog ut den röda kabeln som konektade till datorn, och tryckte in den pyttelilla knappen i hålet mellan USB portarna på routern… och se på fan, nu fungerade både internet och TV kanalerna.

Han har numer utnämnt sig till min personlige tekniker, bättre än Telias dito 🙂 .

——————————————————-

PS: Tänk om support nummer ett eller två i fredags berättat samma sak för mig som Leo gjorde i tisdags. Då hade jag bara varit utan internet i ett drygt dygn… i stället för sex dygn som det blev nu.

Vad lärde jag mig på detta då? Jo, att det är en väldigt sårbar värld vi lever i. Därför kommer jag att i framtiden låta sätta upp en joddlarbalkong till koltrastarna, dvs en TV antenn på taket och titta på TV genom den… för att minimera risken att bli av med BÅDE nät och digitalTV samtidigt framöver.

 

 

Annonser
Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Blogg, Knä..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s