Akvarierummet… vecka 24

”Diskoteket” har redan varit i gång i runt elva månader (vilket jag kan se på kontoutdrag från banken. Jag köpte nämligen lysrör för en mindre förmögenhet – ett dussin 120 cm långa, typ – i slutet av juli 2017). Vecka 39 köptes de första fiskarna, däribland ett impulsköp av tio kopparbarber… och sedan dess har nog antalet av dem  fördubblats, men jag räknar inte längre…

IMG_1270 (2)Jag nöjer mig med att konstatera att numer simmar där kopparbarber i alla storlekar, men egentligen vet jag inte vad ”knepet” är för att de ska få yngel. Kanske spelar stenarna – numer gröna av alger – en viktig roll, eftersom riktigt små yngel gärna smyger fram på dem.

De går i ett akvarium på 375 liter utan doppvärmare, men med ganska många växter. Växter som klipps när de ligger på ytan och maten knappt hittar ner mellan dem längre, vilket brukar ta ungefär fem-sex veckor. Samtidigt byts också en dryg decimeter vatten…

IMG_1267 (2)

I samband med det senast vattenbytet hamnade dessutom ytterligare två – fast egentligen är det bara en! – Ryssbergs stenar av okänd sort däri.

Detta akvarium är på god väg att bli självgående… endast lite stöv finns kvar på vissa ställe av bottnen – så lite att det är svårt att avlägsna det med slang -.  så jag räknar med att växterna kommer att ta hand om det.
Man kan stoppa ner vattenslangen genom vilket hål som helst i täckglasen och fylla på vatten utan problem, något stöv virvlar inte omkring. Om inget konstigt händer, så är detta akvarium på väg i balans…

————————————————

I akvarierummet finns ytterligare tre akvarium… två 310 liters och ett litet på 54 liter. I de båda stora finns dock inget liv…

Faktum är att jag hade tömt det ena på fisk redan i maj 2014, för att vara redo att måla klart väggen, flytta och omstarta det så fort sommarlovet började. Så blev det inte, det blev knäskålbrott x 2 på det ena benet, och en brusten knäsena på det andra…

I ”54:an” finns det otroligt nog fortfarande tre amanoräkor. De är säkert fem år gamla och har levt däri utan matning, enda omsorgen är att de fått lite nytt vatten ibland… när vattennivån avdunstat till hälften, typ.

Ett två centimeter tjockt lager av stöv är utslangat vid vänster sida, och en mängd javamossa är utriven. Någonstans måste man ju börja…

Detta inlägg publicerades i akvarium, Allmänt, Blekinge, Fiskar, Sölvesborg..., Uncategorized, Växter och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar