Patria av Djupekås minsprängd

De fem ombordvarande räddades oskadade

Magnetmina orsakade förlisning utanför Möen.

Åter har ett fartyg från våra trakter blivit minsprängt, nämligen m/s Patria av Djupekås, som vid 3-tiden natten till onsdagen förolyckades utanför Möen, alltså i ungefär samma farvatten som den minsprängda sölvesborgs motorseglaren Ulla. Enligt vad man tror var det även i detta fallet en magnetmina, som orsakades båtens förlisning.

Ombord befunno sig fem man, varav dock endast en från våra trakter, nämligen befälhavaren, kapten H H från Djupekås. Samtliga ombordvarande kunde efter sprängningen rädda sig oskadda i livbåten och blevo sedan upptagna av ett fartyg och införda till Trelleborg.

Foto: P Berglund (Bennie Bengtsson)

Fartyget gick på minan 2½ distansminut nordost Plantagergrundets fyrskepp invid den danska ön.

Skonaren som mätte 200 ton, var när olyckan inträffade på väg från Rentsburg i Kielkanalen till Ystad med kokslast. Besättningen räddade sig i livbåten och blev så småningom upptagen av ett annat fartyg, Alice av Göteborg, och vid middagstid på onsdagen landsatta i Trelleborg.

Det var en av de allierades många magnetminor i farvattnen söder om Danmark, som blev vårt öde, berättar Patrias befälhavare och ägare, kapten H H, med vilken Sölvesborgs-Tidningens korrespondent hade ett samtal strax innan besättningen lämnade Trelleborg. Och att det ödet inte blev ännu värre, är alltjämt en stor gåta för mig.

Tre man i livbåten i nattdräkter

Den omständigheten att vi alla nu äro iklädda nya kläder från topp till tå säger en del om hur mycket vi lyckades rädda av våra tillhörigheter. Allt vad vi fingo med i livbåten, var det vi vid olyckstillfället hade på kroppen och det innebar för två av oss blåställen och för de tre övriga nattskjortan.

Det var en rejäl smäll vi råkade ut för. Minan tog midskepps mellan maskin- och lastrummet och båda skotten ströko sannolikt med, ty annars hade vi inte sjunkit så fort som vi gjorde. Själv slungades jag ett bra stycke från kojen och den som vid tillfället stod vid styrratten, kastades med en väldig kraft flera meter ut ur styrhytten. Jag fick en sensträckning i ett finger. I övrigt blev egendomligt nog ingen skadad.
Även livbåten skadades vid explosionen och tre man hade fullt göra med att ösa den läns, så att vi inte skulle sjunka. Frågan var om vi skulle kunna ta oss i land med den bräckliga farkosten och vi var därför innerligt tacksamma, när göteborgsbåten Alice tog upp oss. Man hade som väl var iakttagit explosionen ombord på Alice, men det tog tre kvart innan vi räddades och under de minuterna var det sannerligen inte för roligt.

Kielkanalen veritabel fartygskyrkogård

Kapten H berättar vidare att det var sjätte resan Patria gjorde mellan Sverige och Kielkanalen. Tidigare har det alltid gått utan missöde, men farorna har ökat betydligt på sistone. Överallt ser man masttoppar som sticker upp och vid ett tillfälle såg jag inte mindre än fyra på en gång långt ute till sjöss. Kielkanalen är f. en en veritabel fartygskyrkogård och praktiskt taget varje dag får man ändra kursanvisningar på grund av nya vrak. Den svepta rännan, vilken vi följde, var på sina håll faktiskt kantad av dessa masttoppar, som skjuta upp ur vågorna som tysta bevis på effektiviteten hos de minor, som flygledes transporteras till farvattnen mellan Tyskland och Danmark.

60 000 kr i förlust på olycksresan

Även om hr H uppenbarligen har all anledning att tacka försynen för att han alltjämt befann sig kvar i livet, så förringa detta faktum icke den stora ekonomiska förlust, minsprängningen försakat honom. Medan båten värderades till 120 000 (hr H var erbjuden denna summa för endast några dagar sedan, men avböjde och gav sig ut på olycksfärden) var den blott försäkrad för 60 000 kr.

Patria var den andra djupekåsskuta, som förolyckats under kriget. Den första var Catrine, som i fjor försvann med man och allt på en resa mellan Karlshamn och Uppsala.

—————————————————————

Sölvesborgs Tidningen 1944.05.11

Detta inlägg publicerades i Allmänt, Blekinge, Sölvesborg..., Släktforskning, Uncategorized och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s