Arbetsnamn; Lister-släktens folk…

Mitt projekt i vinter har varit att försöka sätta ihop en del av mina gamla bloggar med diverse släktforskning i en bok. Om det sen verkligen blir en bok, är en annan historia… men nu har jag i alla fall en stomme på 146 A4 sidor med mest text.

—————————— smakprov… ——————————–

———————————————————————-

Nu ska jag bara hitta/måla lämpliga bilder till dessa sidor också. Denna får tillsvidare symbolisera en skilsmässa 1836… och är hemgjord, så den använder jag så mycket jag vill. Inga heter förresten kvinnan och enkelt hor att hon gjort sig skyldig till… dvs vänstrat med någon, fast hon var gift.

Värre är det med gamla bilder på gårdar, för de får man inte använda hur som helst. Gårdar det handlar om är Kullarp, Persgård och gården på bilden nedan, dvs Knutsbygd.

En liknande ca 100 år äldre bild på Knutsbygd finns hos J A Nilsson… från samlingar hos Blekinge museum, men där finns regler för att använda dem (se Licens, nedan) som går långt över mitt förstånd och in på Sissas.

Licens: Erkännande, icke kommersiell (CC BY-NC 4.0)  

Sjuttio år efter att fotografen avlidet är vanligtvis foto tillåtna att använda, så det spricker redan där… och hur det blir när ett museum ansvarar för dem vet jag inte.

PS: Det handlar om en upplaga på kanske 25 böcker…

Detta inlägg publicerades i Allmänt, Blekinge, Blogg, Genealogi, Släktforskning, Uncategorized och märktes , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar