Akvarierummet… vecka 47. Sten på sten

Mina små – i storlek som en kopparbarb – panda garror är inte helt lätta att få syn på i akvariet FÖRUTOM när de hoppar rundor och tacklar varandra på framrutan. På bottnen ”försvinner” de färgmässigt, eftersom de gula teckningarna har exakt samma färg som gruset.

IMG_0544

Vilt lever de endemiskt i vattendrag kring Arakan bergskedjan i västra Myanmar.

Där återfinns de i grunt vatten (30 cm djup) bland mängder av sten, och ännu mer sten… och grus i klart sakta rinnande – till stillastående vatten -. i små floder. Där i mellan små område med fin sandbotten. Dessutom med drivvedrötter eller grenar… inklusive hårda vattenlevande växter som tex Anubias som växer på stenar och rötter.

ö

Detta är alltså vad jag bör sträva efter att efterlikna i diskoteket – men det kommer inte att ske, för jag kan inte tänka mig ett akvarium utan en massa växter -…  men några stenar måste de få… de kallas ju inte för inte för sten-algätare.

Därför var jag (och hemtjänsten) och plockade några stenar i ösregnet i söndags…

IMG_0555 (2)

… sen gäller det ”bara” att försöka tråckla in dem bland rötter och växter i diskoteket på ett ”naturligt” vis.

Källa: http://www.seriouslyfish.com/species/garra-flavatra/

———————— BTW —————————

Inför kattens dag – den 3 december – har Royal Canin en fototävling, och mina tre bilder skulle inte tacka nej till en röst eller två. Klicka på länken, scrolla ner och skriv in Lillemannen…

https://kattensdag.royalcanin.se/contest

… då kommer mina bägge bilder på honom fram. Klicka sedan på valfri bild och följe instruktionen (man kan rösta på så många bilder man vill varje dag). Tackar på förhand…

ö

Detta inlägg publicerades i akvarium, Blekinge, Fiskar, Katter, Sölvesborg..., Uncategorized och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar