Djurplågeri…

Jepp, jag skäms… men det är vad jag utsatta mina akvariefiskar för på sista tiden. Bara slängt i en nypa mat då och då… med betoning på DÅ!
Rengöring av pumpen? Eh, nej.
Vattenbyte? … svar negativt.

Så igår var vatten nivån bara ca 15 cm (normalt 30cm) i lilla akvariumet… så mitt samvete sa; åtgärdar du inte detta NU, så simmar fiskarna snart på torra land!

I dessa 54 liter – om det är fullt, vill säga 😉 … – bor sedan närmare två år tillbaka sex stycken kopparbarber bland rötter och växter (numer dessutom med ett tjockt slamlager på botten). Fiskbelastningen är alltså inte så stor… men överlever de sådan misshandel???

Fyllde NÄSTAN akvariumet med nytt vatten – gäller ju att inte chocka ev överlevare – i går kväll… Jodå, minst fem levde i alla fall (inte helt enkelt att se i röran)… även om fiskarna verkade lugnare än förut 🙂 .

Idag kan jag konstatera att det inte blir någon slamsugning i dag… eftersom det  finns yngel där 🙂

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

b1Så här ser kopparbarber ut… hanen till höger.
Foto är ”stulet” från zoopet, och taget av Lilka…

Detta inlägg publicerades i Akvariumen..., Uncategorized och märktes , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Djurplågeri…

  1. Camilla skriver:

    Min fiskar har också fått lida en del det sista halvåret. Nu har jag ordnat det lite bättre för dem. Kopparbarber har jag haft funderingar på att skaffa. Trevliga prickar i karet. 🙂

    Gilla

    • Gunvor Persson skriver:

      Ja… och den sjätte fisken lever oxå + minst två yngel (inte helt enkel att se dem bland rötter och vindelöv.
      Kan säga att de är som purpurhuvudsbarber… helt omöjligt att göra dem rättvisa på ett foto.
      Hanen är knall röd, och hona ligger inte långt efter… men på henne syns de längsgående ränderna…

      Gilla

  2. brittakarolina skriver:

    Hej Gunvor ! Jätteroligt att du hittat till min blogg och begriper varför du såg väntrumsakvariet.

    Gilla

Lämna en kommentar